Svenglish: Vecka 24 - Subtila skillnader - spelar storleken roll?

 

Så vad har du fått reda på? Vad är skillnaderna mellan England och Sverige? Folk frågar och frågar, men ju längre jag kommer med Svenglish-projektet desto svårarare blir det att svara.

 

Förutom de självklara skillnaderna som klimatet (det snöade igår i Stockholm!) så är det de mer subtila skillnaderna som jag tycker är intressanta. De kan vara svåra att upptäcka, men igår fick jag reda på att storleken har betydelse - eller inte.

 

Jag var på ett film/poesi/musik-evenemang med min värd och jag skulle beställa vin i baren. ’Vill du ha ett stort eller litet glas?’ frågade jag. Min värd tittade på mig, förstod inte riktigt. I Sverige finns det bara en storlek när du beställer vin, i allmänhet är det ett stort glas. Om du beställer vin i England har du nästan alltid ett val mellan 125/175 ml eller 250 ml.

 

Det är samma sak med öl. Jag var ute på en bar när jag bodde i Malmö och min värd frågade om jag ville ha en till öl. ’Jag vet inte,’ sa jag. ’Kanske en halv.’ Min värd såg förvirrad ut. I Sverige finns det bara en storlek: ”en stor stark”. I alla fall så finns det inte ”halva öl”. (Förutom om du går på en engelsk eller irländsk pub kanske.)

 

Så vad säger det här om kulturerna då? Att engelsmännen är mer nyanserade med sina olika storlekar? Att svenskarna vill bli fullare? Eller är det så att engelsmännen är mer petiga och kinkiga som bryr sig om storleken? Personligen så saknar jag att kunna beställa ett litet glas vin eller en halv öl, för ibland är ett stort glass eller en stor öl för mycket, speciellt i slutet av kvällen.

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE


Kommentarer
Postat av: Sara Starkström

Skillnaden är att vi här i Sverige har svårt att se glaset som halvfullt om det är litet. Vi behöver betydligt större glas för att kunna gotta oss i vår misär.

2012-10-30 @ 15:12:15
URL: http://finest.se/gamegirl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0