Svenglish: Vecka 27 - Engelsk Park & Bajen Bandy

 
Jag hade ingen aning om att en av världens främsta engelska parker finns i Sverige. Jag är tillbaka i Stockholm och min värd rekommenderade en promenad i Hagaparken, nära hans jobb. På en informationstavla stod det att Haga är ”one of the world’s leading English parks”. Tydligen består en park i engelsk stil av utsiktspunkter, gräsmattor, buskage, trädridåer, alléer och slingrande gångstigar. Väldigt originellt. Not. Fast jag måste erkänna att jag inte såg hela parken. Vad jag fastnade mest för var en turkisk paviljong som påminde mig lite om The Royal Pavilion i Brighton.

 

 

 

Förra veckan prövade jag min lycka på isen, den här veckan fick jag stå vid sidan av som åskådare och dricka öl. I England är det knappt ingen som vet vad bandy är, men å andra sidan är det inte så många i Sverige som vet hur cricket spelas.

 

Min värd är ett Hammarby- eller  ”Bajen"-fan och de vann matchen mot GAIS från Göteborg med 8-1. Även om jag tycker att det är en fin sport, rent konstnärligt att titta på, tappade jag intresset efter 4-1 och tyckte synd om förlorarna. Jag kände mig också lite rastlös för jag ville själv va på isen. När jag var liten tyckte jag det var ganska kul att spela och titta på bandy eftersom min hemstad Nässjö är en bandystad.

 

Efter att ha sportat så mycket förra veckan (löpning, konståkning, klättring, zumba och power walk) blev jag beroende av endorfinkicken. Jag är inte intresserad av att tävla eller att springa fortare eller längre, men de veckorna jag bott med folk som tränar mycket har jag känt mig väldigt glad och full av energi, och hopppas att träning är något jag kan hålla igång med efter Svenglish. En person jag bodde med använde till och med gymmet som ett substitut för lyckopiller. I vanliga fall springer veckans värd ett tre gånger i veckan, men är nu inne i en viloperiod, så jag klättrar på väggarna! (Inte bokstavligt den här gången ...)

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0