Svenglish: VeckaX- Hundkex eller Kopersilja?



Den här bilden kunde ha tagits i Sverige, men platsen är Glynde i Sussex, södra England. Något som jag verkligen saknar med Sverige är naturen och jag glömmer ofta att det finns natur i England också ... Min kompis James tog med mig på en sjumilapromenad* från Lewes till Glynde och tillbaka, en promenad från boken "Cheeky Walks in Brighton & Sussex". Men sju (engelska) mil blev till nio (engelska) mil efter att vi gick vilse och sprang på en skylt som sa "privat mark". Mina ben ömmar fortfarande från alla brännässlor och det var lite oroande att vi såg en annan skylt som sa "rädda gorillorna" ...

Tala om djur. Vi såg också en massa hundkex eller "cow parsley" (kopersilja) som det heter på engelska. Trots att jag har bott i England till och från i tio år har jag fortfarande inte lärt mig många ord som har med flora och fauna att göra. Jag borde gå ut mer ... I naturen alltså. Förhoppningsvis gillar mina fyra återstående Svengelska värdar (i England) blommor och bin och annat naturligt.


* ungefär 11 km (Jag kan inte vänja mig vid det engelska sättet att mäta på. Det är förvirrande eftersom 1 mile = 1,6 km och 1 svensk mil är 10km!)


FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE

Kommentarer
Postat av: Andreas Kornevall

Det finns en Life Cairn - ett Livrose pa Mount Caburn - det ar en minnesmarke for alla utrotade djur - ett Livrsose byggdes i Stockholm bara forra veckan. The Life Cairn finns pa den Ostra sidan pa "axeln" av Caburn. Kanske darfor du sag Gorilla pappret? Lustigt...!



https://vimeo.com/42284842



Varma Halsningar,

Andreas Kornevall

2012-06-18 @ 14:55:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0