Svenglish: Vecka10- Vilda Djur



Jag trodde att bo i ett hus med två barn, två katter, möss och fiskar var tillräckligt vilt, men i måndags, som var en helgdag i England, tog min värd och hennes familj med mig till The British Wildlife Centre utanför Lingfield.

 

De vilda djuren i England är ganska mesiga jämfört med djuren i Sverige. Jag skulle inte direkt känna mig hotad av grävlingar, uttrar och rävar om jag stötte på dem i naturen. I Sverige har mitt hjärta stannat ett par gånger när jag har råkat ut för älg eller varit i närheten av ett område med vildsvin. Jag har aldrig sett varg, björn eller lokatt men bara vetskapen att de finns är fascinerande. Det mest ekotiska djuret i parken var den skottska vildkatten som kan springa 30 engelska mil i timmen och inte kan tämjas även om man tar hand om en unge. Jag var också ganska imponerad av showen med flygande ugglor.

 

 

Under dagen försökte jag tänka på hur en utflykt med en engelsk familj skiljer sing från en utflykt med en svensk familj. Att fika utomhus även när det är kallt och regnar är definitivt något som händer i båda länder. Men det är inte så vanligt att äta chips till lunch och det är något som jag skulle sakna ifall jag flyttar tillbaka till Sverige. Små chipspåsar är något som jag mest har sett på skoldiscon.

 

På bilden är det lunchdags för vildkatten som blir matad med kycklingar. Den yngsta pojken i familjen vägrade tro att det var samma slags kyckling som han åt och sa att hans köttskiva var ”fejkad kyckling”.

 

P.S. När vi kom tillbaka till huset hade en av de så kallade huskatterna rymt, men hittades nästa dag. D.S.

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0