Svenglish: Vecka1 - Engelska Toaletter



Innan jag flyttade till England blev jag varnad för engelska toaletter. “Dom har heltäckningsmattor på toan!” berättade folk och såg äcklade ut. “Tänk om man har spysjuka! Eller kissar när man är full! Det går ju liksom inte att skura golvet med disinfektionsmedel efteråt …”

 

Toaletten i huset där jag bor den här veckan är till min lättnad fri från heltäckningsmatta, men det finns ett annat problem: handfat saknas. Ibland händer det snuskiga (och jag menar bokstavligen snuskiga) saker på toan och man vill tvätta händerna direkt efteråt. Om handfatet befinner sig i rummet bredvid är det inte så lätt, någon kanske håller på och badar och där står man med kiss på fingrarna och vet inte vad man ska ta sig till. Man kan ju tvätta händerna i köket, men det är inte särskilt hygieniskt.

 

En annan lustighet med engelska badrum är att på många ställen är det fortfarande separata kranar för varm- och kallvatten. Varningslappar är uppsatta överallt men jag glömmer ändå. Om man bara vill tvätta hädnerna känns det som ett slöseri att plugga igen hålet och spola upp vatten, så för det mesta sltuar det med att jag tvättar händerna antingen i iskallt eller stekhett vatten. (Men jag har sett att många har på båda kranarna samtidigt och flyttar händerna mellan dem.)

 

Jag påpekade problemet med handfatsfria toaletter för personen jag bor med och hon höll med om att det inte var särskilt praktiskt, men berättade att på grund av hälsorisken är det antagligen inte längre tillåtet att bygga ett rum med endast toalettstol.*

 

Hon hade inget att säga om separata kranar eftersom hon är så van vid det, men hennes svenska housemate som jobbar inom vården sa att det brännheta vattnet förstör hans hud eftersom han måste tvätta händerna hela tiden. Och för att återgå till hälsorisker så nämnde han att blanda vatten i handfatet inte är särskilt hygiensikt eftersom man tvättar händerna i sin egen smuts, lite som att bada badkar som fortfarande är väldigt populärt i England. (I fyra års tid bodde jag i två olika lägenheter i Hove utan dusch, endast badkar utan duschslang!)

 

Men lite skit är bra för oss; svenskar är ofta för rena och det kanske är därför som många människor i Sverige lider av allergier. Jag ser redan fram mot toalettförhållanderna hos nästa person jag ska bo hos. Lustigt nog, efter att ha skrivit det här, hoppas jag nästan att det finns heltäckningsmattor eftersom de i alla fall håller fötterna varma(re).

 

*Fick precis en kommentar på Facebook från Liz som sa att fördelen med att ha toaletten i ett separat rum är att man inte behöver vänta med att kissa ifall personen i badet/duschen tar lång tid på sig. Sant!

 

MORE INFO (IN ENGLISH) CLICK HERE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0