Svenglish: Vecka13 - Från Alkofri Vegan till Ale och Fotboll

 

Tjusningen med Swenglish är att även om jag ofta reser från stadsdel till stadsel, känns det som att resa mellan två olika länder. Jag tillbringade större delen av helgen med värd nummer 12, mediterade, sjöng mantran och följde en sockerfri, vetefri, vegansk, sattvic (utan svamp, lök och vitlök) diet, och drack inget starkare än nässelte. På söndagseftermiddagen träffade jag värd nummer 13 på en pub och åt (vegetarisk) ”roast”, drack ale och tittade på fotboll.

 

Englands ”roast dinner” liknar den traditionella svenska söndagsmiddagen, men svenskar skulle aldrig gå till en pub för att käka söndagsmiddag – om det inte var ett speciellt tillfälle och man kostade på sig att åka till ett värdshus, där potatisarna sannolikt är kokta istället för ungsgrillade som i England, och köttet i Sverige är vanligtvis gris eller ko, sällan lamm. Och det är inte troligt att den yngre generationen skulle äta tradtionell söndagsmiddag – i Sverige är det hämtpizza som gäller.

 

I England går folk i alla åldrar (inklusive studenter) ut och äter söndagsmiddag och det är förhållandevis billigt (mellan £6 och £10, runt 75kr) och man brukar få ett helt berg med mat. Men maten jag beställde såg inte så aptitretande ut (Jag fotade min tallrik innan jag hade rört något – maten servades i sann ”geggig” stil) and jag kan inte uttala mig om smaken eftersom jag var för hungrig för att bry mig.

 

 

Bland geggan på min tallrik återfanns de traditionella rätterna Yorkshire Pudding  (som inte är en efterrätt, men som påmminer mig om en osötad croissant), caulifower cheese (blomkål med smält ost), och mushroom parcel (champinjon-pirog) så jag bröt definitivt den vetefria, veganska, sattvic-dieten. Det var fint att ta en ale, men det var inte så speciellt som jag trodde att det skulle vara. Jag gillade min super-hälsosama vecka ...

 

Jag kunde inte bry mig mindre om fotbollen – Irland spelade mot Kroatien och förlorade, men Irländarna på puben var på gott humör och sjöng med i de Iriska folkvisorna. Tydligen spelar England mot Sverige den här veckan. Det är bäst att jag tar fram min Svengelska flagga ...

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0