Svenglish: Svenskar Kan Också Frysa

'Men hur ska du ta dig hit?' frågade musikern uppe på kullarna i Hanover på telefon. Jag hade inte en aning om vad hon snackade om, men sen insåg jag att hon syftade på snön som hade fallit över helgen. Nere I Hove, där jag bor var marken bar.
'Inga problem,' sa jag. 'Jag är van vid snön, från Sverige.'
'Åh, jag hade glömt att du var svensk,' sa musikern och det gjorde mig glad. Att hon såg mig som poet och författare istället för svensk. Trots allt skulle vi träffas för att spela in poesi till musik, inte för att äta köttbullar och dricka vodka.

Jag glömmer ofta att en av mina bästa vänner är från Sydafrika och det tog mig ett år innan jag kom på att en annan kompis är halv-asiat, jag tänkte på henne som min "konstnärs-kompis." Jag är medveten om att människor har ett behov att placera varandra i fack och de flesta refererar till mig som "Den Svenska Tjejen". För det mesta bryr jag mig inte, men jag gillar inte när folk tar vissa saker för givet bra för att man har en viss nationalitet. Det känns som om jag inte har rätten att frysa för att jag är svensk. Visst är jag van vid snö och en vinter som kan vara upp till sex månader, men jag fyrser ändå, och jag har lidit mer av kylan i England eftersom husen här inte är så bra byggda som i Sverige med isolering och dubbla glas.

Jag lyckades ta mig till Hanover-området utan problem och skrattade åt folk som skrapade den sista snön från sina bilar för att göra snöbollar. Men jag blev nästan lika ivrig som en engelskman när jag skymtade snön på kullarna ...

Kommentarer
Postat av: Daniel

Du är verkligen en bra fotograf!

2012-02-07 @ 14:38:24
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: Lotus

Har du börjat flytta runt? Var skickar man breven framöver?

2012-02-08 @ 13:00:26
Postat av: lollo

Lotus:jag flyttar in hos första personen 26 feb på födelsedagen, jag mailar kontaktaddress, är ju min tur att skriva innan dess :=)



Daniel: tack! det värmer i kylan :=)



2012-02-10 @ 13:02:43
URL: http://livinglollo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0