skrivande. läsande. tänkande. diktande. vilande. skrivtips.

(skrivtipset kommer sist så scrolla ner om du vill läsa bara det!)

idag.

gick upp. duschade. gjorde alexander-teknik genom att ligga på golvet i "semi-supine"-positionen. klädde på mig. skrev morgonsidor och åt frukost.
kom på att jag hade ont i halsen.
kände mig inte så stark.

sjukskrev mig.

låg i sängen.

hittade ett brev i köket. från Lotus. tankar. poesi. idéen om vårat gemensamma skrivprojekt om skrivande
ligger på ett skrivbord hos ett förlag. eller finns i alla fall i email-inboxen hos förlagets kontaktperson.

knarkade halstabletter.

läste "Xenophobe's guide to the English" och "Xenophobe's guide to the Swedes"
(mer om Xenofobi här) och gjorde anteckningar.

åt lunchmackorna som jag skulle haft med mig till jobbet.

skrev ett brev i dagboken som jag inte tänker skicka.

knarkade fler halstabletter.

läste "Holy Cow!" - an Indian adventure

åt en massa grönsaker och en fiskbit (jag är lite fuskvegetarian ibland och äter fisk som inte ser ut som fisk men aldrig aldrig att jag skulle äta kyckling eller ko eller gris eller annat djur igen).

åt choklad som min housemate hittade bakom fruktskålen.

flummade runt på internet. tänkte på skrivande.

jag väntar. på att påbörja svenglish.

jag väntar. på brev från sara.

jag accepterar att just nu skriver jag inte roman. (UNDER THE LIP vilar hos förlag, "Thailandsromanen" vilar i min låda)

just nu (inte just just nu men i min vardag) skriver jag

*morgonsidor (3 A4-sidor efter Julia Cameron's Artist's Way)

*brev

*dagbok

*blogg

*svenglish-tankar, idéer. intro, bakgrund m.m.

*tankar om skrivande

*dikt

det här året har jag känt mig mer poetisk än prosaisk.
det vill säga mina tankar är mer lösa, mina idéer kan sammanfattas i en dikt på några rader
istället för i meningar som blir paragrafer som blir sidor som blir kapitel.

broder daniel utmanade mig att skriva en dikt förra året på temat "disembodied"
(nåt att göra med Buckethead)
och äntligen fick jag till det ... KLICKA HÄR
jag framförde dikten på ett poetry slam förra veckan och kom tvåa
men förlorade poäng för att jag gick över tiden
och anledningen att jag gick över tiden var att publiken skrattade så mycket
så att jag var tvungen att ta pauser ...
känns som det mesta jag skriver i diktväg blir komiskt
och att jag skriver det för "the stage, not the page"

har även droppat in och gått på några poesigruppsmöten.
(finns flera grupper i Brighton & Hove som jag droppat in och ut
ur genom åren)

här kommer ett skrivtips:

*välj en siffra
*skriv fritt om den siffran, associera vad som helst i fem minuter
*gör något annat
*skriv om siffran igen i fem minuter utan att titta på vad du skrev först
*gör något annat
*skriv åter igen om samma siffra i fem minuter utan att titta på vad du skrivit i tidigare versioner
*gör något annat
*titta på alla tre versionerna och slå samman de bästa raderna
till en dikt eller bygg ut det till en novell/berättelse/romankapitel

(bra övning för att samla material och lära sig att skriva om)

och nu ska jag sova.
för att förhoppningsvis gå till jobbet imorgon.

ibland behöver jag dagar att bara läsa och återhämta mig.
hes hals och trött kropp.
seg knopp.

godnatt.


Kommentarer
Postat av: Daniel

Din bästa dikt hittills! Att du kom ihåg! Nästan ett år sen jag gav förslaget!

Jag säger som Buckethead: "Stay Disembodied!"

2012-02-09 @ 09:23:58
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: Sara Starkström

har du fått mitt brev ännu?

2012-02-10 @ 17:06:43
URL: http://finest.se/gamegirl
Postat av: loi

sara! yipeee! låg och väntande när jag kom hem idag! taaaaack

2012-02-10 @ 21:34:00
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: Lotus

(Två stycken påväg. Ett sitter fast i datorn på jobbet. Ett skriver jag ikväll!)

2012-02-16 @ 12:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0