Svenglish: Vecka 16 - Svenska moralen har gått för långt

Den här veckan har jag gått till jobbet med min värd som är bibliotekarie. Förutom att hennes bibliotek är lite mer organiserat (till och med bilderböckerna står i alfabetisk ordning) är det inte speciellt annorlunda jämfört med biblioteken jag jobbade på i England. Vad som förvånade mig mest var lappen på anslagstavlan om rökfri arbetstid.

 

Jag är själv inte rökare och jag stödjer inte rökning på något vis eftersom jag känner folk som har dött en plågsam död på grund av det. Det är självklart att förbjuda rökning inomhus och kanske precis utanför arbetsplatser om det stör andra människor, men att förbjuda det totalt? Det kallar jag diskrimenering. En anledning till förbudet är att ”inga kunder eller medborgare ska utsättas för att anställda röker eller luktar rök på arbetstid”. Vad kommer härnäst? Kommer även vitlök förbjudas? Och vad händer om någon utsätts för att personalen tuggar tuggummi eller suger på en halstablett? Det är väl ändå ens eget ansvar om man vill förstöra sina lungor eller tänder.

 

När jag frågade min värd vad hon inte skulle sakna med Sverige om hon bodde utomlands sa hon ”Det kan vara lite väl moraliserande ibland, men det är inte bara dåligt. Det beror på om jag håller med.” Och det har hon rätt i. Jag tycker att rökförbudet på krogen som gick igenom i Sverige 2005 och i England 2007 är jättebra, men jag har inget emot om någon går ut och röker. Vare sig det är arbetstid eller festtid.

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0