Vad gör tonåringar på fritiden?



Tonåringar går inte på gratis workshops i kreativt skrivande.
I alla fall inte igår.
Endast 1 tonåring dök upp på min workshop
så till slut öppnade vi upp för alla åldrar.
En 56-åring och en 29-åring ville vara med.
Och tjejerna från "the study support-team" fattade också penna,
så till slut hade jag fem "elever".

Trots få deltagare hade vi kul.
Tonåringen Matt skrev en berättelse om en kvinna som glömde en vattenkanna på bibblan i samband med att en bibliotekarie hade knackat på hennes dörr och sagt att hennes böcker var sena ... Matt är 13 år och det var den längsta berättelse han någonsin hade skrivit. Han fick också till en fin dikt på två rader under rubriken "It's raining cats and dogs." De vuxna var också produktiva och jag är glad att mina skrivövningar inspirerade dem.

Men jag kan inte låta bli att fundera över: varför dök tonåringarna inte upp? Varför ville de inte skriva?

*Inte rätt marketing/annonsering?
För ett par månader sen gick information ut till skolor om The Aqua Festival (som workshopen var en del av). Vi hade affischer och flyers i biblioteket och info fanns både på kommunens och bibblans hemsida.

Teorin som jag och mina kollegor har är att tonåringar inte gillar att boka i förväg. De vill bara dyka upp och se vad som händer. Det kan kännas jobbigt att ringa eller maila någon man inte känner ...

*Inte rätt målgrupp?
Många tonåringar är blyga eller har fullt upp med sina små stora problem. Om de inte har en kompis som vill gå vågar de inte gå själva. Skrivande är också något som kan vara känsligt i den åldern. (Jag ville göra ett kreativt skrivprojekt som specialarbete på gymnasiet, men backade ur när min lärare sa att jag kanske var tvungen att visa det för andra elever.)

*Inte rätt tid och plats?
Jag kan förstå att efter en hel måndag i skolan kanske man inte vill gå och sätta sig på biblioteket och göra något som känns lite som skola. Det är inte speciellt många tonåringar som besöker Hove Library överhuvudtaget ... Men när det var en teckna manga-workshop för ett tag sen dök 10 pers upp, så det var tydligen coolare ... (men då kunde man boka en plats bara genom att skriva upp sig på en lista på bibblan istället för att kontaka en utomstående organisatör.)

Tacksam om någon kan komma på fler anledningar, så att jag kan känna mig bättre ... :=)

Eftersom jag redan har gjort en massa jobb så sa personalen på bibblan att de ska kontakta skolorna igen och erbjuda vissa klasser att komma och göra workshopen på skoltid. Att göra något som bryter de vanliga lektionerna brukar alltid vara populärt ... (När jag har besöer skolor i Sverige är klassrummen/aulorna alltid fullsatta, men om jag hade kommit efter skoltid hade det kanske varit tomt i salarna ...)

Kommentarer
Postat av: Sara

Allting ligger i marketing och timing. Jag tror att ni gjorde reklam för tidigt. De hann glömma bort att det skulle vara. Affischen var jättefin och du är strålande så det måste ha varit det med marknadsföringen. Inget annat. Det är så enkelt ibland. Håller själv på med att försöka lista ut hur man gör bäst marknadsföring. Ingen lätt sak ska ju min vän.



Försök igen (dina kollegors förslag var mycket bra tycker jag, om att göra det på lektionstid) OCH GRUBBLA INTE över detta mer.



Pussar i 1000-tal

2010-03-16 @ 13:55:20
Postat av: Sara

tips: 1. mer aktiv marknadsföring 2. locka med nåt (t.ex. gooodis haha) nä men gratis ... nånting...

2010-03-16 @ 13:57:08
Postat av: Anonym

ganska många företag går med på att ge gratis stuff... sussex stationers eller avd de heter kanske vill donera några osorterade svarta och blå pennor... if you knoooow what I meannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

2010-03-17 @ 19:40:06
Postat av: annalivet

Jag tror också att det gör susen om det görs på skoltid. Det kan bli både spännande och annorlunda för då når du kanske elever som inte skulle ha sökt sig dit på fritiden. K R A M och lycka till. Jag önskar iallafall att jag hade varit där.

2010-03-17 @ 22:22:53
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Lotus

Nu när jag läste lite utvecklingspsykologi pratade vi också om en del intressanta grejer hur detta med kreativitet och självkänsla liksom totalt kraschar i förhållande till varandra just i tonåren. Att det inte har så mycket med bristen på kreativiteten att göra som att man inte tror att man kan och därför inte ens letar upp den...



Sedan så finns det ju jättemycket man kan tänka på när man formulerar vad workshoppen ska handla om. Jag har märkt att det funkar bra att nischa sin workshop. T.ex. skrivarworkshop på tema döden "skriv din egen dödsannons" "dikter till dina döda" eller en workshop med tema cutupteknik "gör nya dikter av dina favoriters", tema kärlek, tema fanfiction, tema låttext; ja du förstår.

2010-03-21 @ 21:22:01
Postat av: lollo

LOTUS:ja ... bra idé med tema och tack för intressanta tankar.

jag var tvungen att ha "vatten" som tema eftersom det var the Aqua festival och kankse inte så intressant ...

SARA: ja bra att locka med grejer ... jag bjöd på smaksatt vatten och så fick de skriva om sina smakupplevelser ...

2010-03-21 @ 22:08:40
URL: http://livinglollo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0