Dagens risk

Då och då läser jag så kallade självhjälp-böcker och det finns ett återkommande tema för att man ska må bättre och utveckla sig själv ... nämligen att ...

TA EN RISK VARJE DAG

Det kan man tolka på olika sätt. Dagens risk var ju inplanerad sen länge. Jag höll mitt första föredrag på Brinellgymnasiet där jag själv gick. Fick lite ångest av att gå genom cafeterian och kände mig som sexton igen ...
Men väl inne i klassrummet gick det bra och eleverna tittade inte ut genom fönstret eller knappade på sina mobiler. Jag berättade om alla mina identitetskriser genom åren och läste upp några kapitel ur PIHMA.

image86


Det är sex år sen jag tog studenten. Sex år är ett helt högstadium och ett helt gymnasium. En jäkla lång tid med andra ord. Det känns overkligt att stå och berätta om min ångest för den gamla temadagen om sex&samlevnad ... som om jag verkligen var en annan person då. En hissnande känsla.

Igår tog jag en annan risk. Jag bjöd in mig själv till Sörängens Folkhögskola för att kolla på Marcus Birro som var där och uppträdde inför för eleverna. Mycket inspirerande att höra hans monolog om de "vanliga" människorna. Det var värt att känna sig skiträdd när man smög in som en utböling i aulan.

Det spelar ju inte heller nån roll hur stor eller liten risken är ...
imorgon ... vad ska jag göra då ...?

Vissa dagar kan dagens risk vara så enkel som att ringa och beställa tid på frisörskolan.
Och då syftar jag på själva samtalet eftersom jag som så många andra lider av lätt telefonfobi.

Och nu riskerar jag att komma ifrån ämnet genom att lite i efterskott
gratulera två nyblivna mammor:
Anna har fått en Tuva och Morgan har fått en Jude
Grattis girls!

Kommentarer
Postat av: Jwan

Hej! Jag var en av de som lyssnade på dig på brinellskolan och jag tror att du märkte att jag flera gånger sa till dig att du är duktig och skriver bra. Jag måste bara säga att din bok och ditt tal som du hade för oss påverkade mig jätte mycket. Jag gillar verkligen det du skriver och det du berättade. Du vågade vara dig själv under några stunder och det var bra, medan andra i klassen inte tog det så bra. Ursäkta att jag frågade vad du kände när du kom tillbaka till skolan. Det kanske var en dum fråga :P . Jag kommer att läsa mycket av det du skrive och önskar dig lycka till :D

2007-10-20 @ 17:19:39
Postat av: Svinto

såååå snygg tröja! Kan man köpa sån???

2007-11-01 @ 00:30:22
Postat av: annalivet

wow, vad duktig du är loi. jag brukar drömma om att jag är i min gamla skola igen. vet inte riktigt om det är mardrömmar eller inte, men det är alltid mycket känslor. håller med svinto om att det var en tjusig tröja...

2007-11-05 @ 22:43:20
URL: http://annalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0