När saker slutar mitt i

SAMMANSTÄLLNING AV OMSKRIVNING FÖRSTA DELEN

Idag var det sista hårda skrivförmiddagen innan jag åker på festival från torsdag till måndag. Hurra!

Den största ändringen jag har gjort är att döpa alla brev till "Barndomshål". De är skrivna av Amanda i nutid på svenskalektionerna, men hon blickar tillbaka till händelser i barndomen.

Jag strukit följande kapitel: FEST I SKOGEN, SKAV MELLAN BENEN, LIGGANDE I HANDELSKLASEN, ALLAS HELGON NÄR MAN DÖR och DET KOMMER INGET SKÖNT.

Men jag har lagt in fler filosofiska funderingar och kommentarer i de andra kapitlen.  Första delen slutar med "NÄR SAKER SLUTAR MITT I" Men jag har byggt in lite av konversationen som Kim och Amanda hade på kyrkogården i det kapitlet.
Jag är rädd för att Kim ska bli för "föreläsande", men samtidigt tycker jag att hennes åsikter är viktiga för Amandas mognad.

Jag har lagt till några bikonflikter: Marie är mer upprörd över sina föräldrars skilsmässa och Danny Demon är avundsjuk på sin äldre syrra somspelar i ett band. Perfekta Josefin har mer problem med sin pojkvän Alexander. Erika drabbas hårdare av Josefins utnyttjande. Hennes fest blir något mer misärartad. Föräldrarna har blivit något mer ödmjuka. (Pappan har komplex för att han inte hann plugga när han gick i skolan och mamman söker sig till glamourgrejer för att hennes familj var religiös)

Jag har döpt om kapitlet UTKLÄDD HÅRDROCKARE till HÖRNOR. Där jag mest fokuserar på de olika grupperna i cafeterian.

ELD kapitlet har jag med mest för att det är första gången som Amanda röker. (eftersom jag strök orienteringskapitlet) Jag håller fast vid mitt 230 km till Stockholm även om det är en riktig darling. Om någon har förslag på mer drama är jag tacksam;)

Jag har tagit bort allt som hade med skolfotograferingen att göra. Jag har tagit bort när Amanda tittar på internet hemma hos Erika.

Detta om detta! Skulle bli jätteglad om ni har några fler kommentarer, innan jag börja arbeta med del 2.

Punkt. Slut. Festival time!

ps. Jag fick tillbaka lite glädje för poesin igår kväll. Spelade in en slags demo med mina writing sisters. 4 dikter som vi ska lägga upp på My Space. Mer info senare. ds.

Kommentarer
Postat av: Svinto

Hej. Tycker du gjort korrekta strykningar då det gäller alla kapitlen förutom "Men det kommer inget skönt". Det är ju Amandas första sexuella erfarenhet vad jag förstår, jag tycker det är viktigt.... tycker det är bra beskrivet särskilt eftersom andra ungdomsböcker inte vågar ta med sådant på samma sätt...ta med hur det kan vara när man är kär i nån och inte vill säga nej till den.... att den första erfarenheten kan vara allt annat än romantisk och fin, utan bara en hand innanför kläderna.... utforskande utan att veta hur man gör sådant... JAG KÄMPAR FÄR ATT DU SKA BEHÅLLA DET KAPITLET.... på ett eller annat sätt, tycker verkligen att det kommer fattas om du tar bort det... även därför att det kommer före erfarenheterna med pojkvännen sen och där det också blir misslyckat första gången... om man vill skriva för ungdomar måste man ha med sådant tycker jag för att göra det mer verkligt ....sex är inte perfekt innan man vet mer om det...

2006-08-10 @ 14:36:31
URL: http://todilodi.kuk
Postat av: Svinto

230 km tills thlm...kan du inte försöka få fram den här ångesten i småstaden som du pratar om? jag har nämligen inte sett den någonstans... isf kan ju kapitlet bli mer betydande för historien...


HA DET SÅ BRA PÅ FESTIVALEN!

2006-08-10 @ 14:39:02
URL: http://todilodi.kuk
Postat av: Svinto

Du... ERKÄNN! att du avslutat boken för att kunna fortsätta med Amandas/malvas resa i England????!!! joooo det har du,..... kanske har du gjort det för mycket så att det är därför de vill ha mer drama i slutet... du kan ju inte glömma att avsluta din första bok och göra slutet till en början på nästa bok. slutet måste vara lika starkt som början... det msåte finnas en början och ett slut... okej att det inte behöver vara att alla bilar sprängs och en atombomd kkommer å så men ändå en avrundning. ja vilket bra ord... du kommer ALLTID kunna skriva fortsättningen men just nu måste du koncentrera dig på den första boken :o) puss snyggo nu ska jag ge mig in i första delen och läsa den igen för å se hur det blir utan de där kapitlen...

2006-08-10 @ 14:50:52
Postat av: Svinto

Sorry bara en sak till. Slutet är ju lika viktigt som början... Om boken inte slutar på ett sätt som läsaren gillar så kommer man ju bli sur på hela boken. Om den slutar skitbra däremot så gör det inte så mycket om det blev liiite underligt i mitten eller om det var nåt man inte gillade där. Jobba mycket med slutet tycker jag, kanske avrunda lite mer så att slutet får en liiiiten krök du vet men bara en liten :o)

2006-08-12 @ 07:08:35
Postat av: annalivet

tjipp! ville bara berätta att jag numera äger ett manus jag med. lovely. har bara börjat läsa, men känner att du skrivit in dig i historien i och med omskrivningarna. finfint. nu hamnar man mitt i amandas liv. skitbra. återkommer. hoppas hippfesten var hipp och cool.

2006-08-14 @ 21:31:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0