Hjärtat Power Off

Josefin Schygge debuterade som författare 2009 med ungdomsromanen Hatar att Älskar, som jag bloggade om här. Josefin har precis kommit ut med sin andra roman, Hjärtat Power Off.

Just nu är Josefin ute på bloggturné och jag har äran att ha henne som gäst på min blogg. Nedan svarar hon på mina frågor.

1. Hur upplevde du det att skriva andra boken jämfört med första boken? Vad var svårare/lättare?

Att skriva andra boken var en utdragen process, medan den första gick betydligt snabbare och faktiskt också lättare. Jag har nog aldrig skrivit om en text så mycket som den här och då finns “Hatar att älska” i inte mindre än sju olika versioner …

2. Minns du när du först fick idéen till HPO? Hur började det hela?

I början av 2009 vikarierade jag på en högstadieskola i Jönköping. Där träffade jag Sara, Kalle och Amanda eller delar av dem i alla fall – personer som var som de. Det hela började i en nyfikenhet på vilka dessa personer var, vad de gjorde när de skolkade, varför de var “struliga”. Men alla händelser i boken är mina fantasier, liksom Sofie är helt påhittad.


3. Skrev du fritt och vilt eller hade du en planeringen som du följde?

Jag skrev utifrån ett slut. Det är ofta så jag tar mig fram genom mina berättelser, mot ett specifikt slut. Vägen dit ligger öppen och ändras flera gånger under tiden jag skriver.

 

4. Hur ser din skrivrutin ut? Visst antal timmar om dagen? Speciell tid? Eller när andan faller på?

Min skrivrutin är att det inte finns någon rutin. Skrivandet får anpassa sig till hur livet ser ut i övrigt. Tidigare har jag ofta skrivit på mornar och förmiddagar. En tid var det söndagar. Nu är det kvällar.

 

Tack Josefin! Jag tycker det är jättespännande när man utgår från verkliga personer och sen fantiserar ihop sin egen historia. Kan verkligen rekommendera båda Josefins böcker, eftersom de tar itu med hur det känns att vara ung, och hur svårt det kan vara.

 

Här kan man köpa Hjärtat Power Off. Utgiven av Författarhuset.


Kommentarer
Postat av: Sara Starkström

Vad spännande! Ska genast kollas upp!

2011-05-25 @ 23:28:10
URL: http://finest.se/gamegirl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0