Performance Art



Så här glad och inspirerad blir jag av Performance Art!!!
Att se en bra Performance Art Show är att som att läsa en superbra roman
som man vill läsa om när man precis lagt den ifrån sig.

Jag vet inte om det finns någon svensk översättning på Performance Art???

I alla fall så älskar jag Performance Art.

Min definiering på Performance Art är att se på "live konst"
något som inte riktigt är teater, inte riktigt är poesi, inte riktigt är konst ...
men något som händer, något som vill säga något ...
Någon befinner sig på en plats och gör saker eller säger saker ...

I går var jag på en Performance Art föreställning som hette "The Customer is Always Wrong"
son handlade om en snubbe som varit 3 månader i Kina.
Han pratade eller gjorde typ en monolog om sina erfarenheter och använde skum rekvisita
t ex en dansande docka och en tygfisk.
Han pratade kinesiska och samdtidigt (eller typ precis efter) läste en kinesisk tjej upp översättningen ...
Meningen var att skapa den förvirringen som oftast uppstår i ett land där man inte talar språket eller förstår kultruen ...
Från början skrev en mansuet på engelska, men tyckte inte att det funkade, så han skrev det på mycket lätt engelska och bad någon översätta till kinesiska. Han kunde knappt någon kinesiska själv, men lärde sig det kinesiska mansuet utantill och pluggade in varje ord ... Sen översatte han det kinesiska mansuet i ett datorprogram som liknar Google-översättningsprogrammet men som är mer simpelt och översätter mer ord för ord. Så det var datoröversättningen som den kinesiska tjejen läste upp ...

Det kändes som om jag var tilllbaka i Thailand där jag vistades i fem månader och kände mig oerhört frustrerad för att jag inte kunde kommunicera med lokalbefolkningen. Främst för att jag inte kunde språket, men också för att kulturen var så annorlunda ... Hela grejen med att man uppfattas som jätterik. Och även om man är rik jämfört med lokalbefolkningen så är man inte rik i sitt hemland ...

Läs mer om The Customer is Always Wrong här

Och på torsdag ska jag vara med på ett Performance Art-happening! (Det är jag som är "performance" på flygbladet ...)

Brighton Festival & Brighton Festival Fringe (kulturfestival och alternativ kulturfestival) pågår hela Maj! I fredags såg jag en cirkus-akrobat-eld-föreställning som var en modern tappning av rödluvan ...



FEAR MAKES THE WOLF LOOK BIGGER

(om man är rädd för något blir faran större, var inte rädd!)

Kommentarer
Postat av: Strömmingen

tjena snygging! (kommenterar mer sen)

2011-05-17 @ 00:22:21
URL: http://finest.se/gamegirl
Postat av: Sara a.k.a. Game Girl

Intressant! Jag älskar performence art (tror det finns ett svenskt uttryck, har det på tungan...) men jag vill att det ska säga mig något och verkligen ge ett intryck. Det verkar ju detta ha gjort!



Jag gillar verkligen leken med språket, språk är ju mitt favoritintresse...



Just det här med att vara rik också. Jag skulle kunna gå på bio varje dag utan att bli hemlös, eller något annat... tänk vad rik man är då, när man har råd med roande upplevelser varje dag i sitt liv... om man vill... vi får aldrig glömma hur privilegade vi är...



... men även (som jag kom underfund med i Afrika) hur lite just pengar kan betyda och hur människor som bor i länder som anses fattigare (rent ekonomiskt) inte heller är några offer utan människor med rikedomar, och möjligheter osv. precis som andra. Men självfallet finns det skillnader i ekonomi.



Skriver ur hjärtat, medveten om att det kan låta hejvilt, men just att tycka synd om andra kulturer (som man visst kan se sig göra ibland) är ingen bra grej <-- egen erfarenhet som inte har med ditt inlägg att göra

2011-05-18 @ 22:11:53
URL: http://finest.se/gamegirl
Postat av: Sara a.k.a. Game Girl

Intressant! Jag älskar performence art (tror det finns ett svenskt uttryck, har det på tungan...) men jag vill att det ska säga mig något och verkligen ge ett intryck. Det verkar ju detta ha gjort!



Jag gillar verkligen leken med språket, språk är ju mitt favoritintresse...



Just det här med att vara rik också. Jag skulle kunna gå på bio varje dag utan att bli hemlös, eller något annat... tänk vad rik man är då, när man har råd med roande upplevelser varje dag i sitt liv... om man vill... vi får aldrig glömma hur privilegade vi är...



... men även (som jag kom underfund med i Afrika) hur lite just pengar kan betyda och hur människor som bor i länder som anses fattigare (rent ekonomiskt) inte heller är några offer utan människor med rikedomar, och möjligheter osv. precis som andra. Men självfallet finns det skillnader i ekonomi.



Skriver ur hjärtat, medveten om att det kan låta hejvilt, men just att tycka synd om andra kulturer (som man visst kan se sig göra ibland) är ingen bra grej <-- egen erfarenhet som inte har med ditt inlägg att göra

2011-05-18 @ 22:13:09
URL: http://finest.se/gamegirl
Postat av: Sara a.k.a. Game Girl

dumma inläggsgrej, allt föll kanske bort eller så kommer det två ggr. senare. det brukar det göra.

2011-05-18 @ 22:14:31
Postat av: SvintoSara

Ahhahahaha! Blogg.se kan man lita på. GLÖM INTE: FIIIIIILM.

2011-05-19 @ 00:20:37
URL: http://finest.se/gamegirl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0