Sträckläsning av Du ser Draken genom fönstret



Jag såg inte mycket genom tåg-fönstret på sträckan mellan Bath och Brighton.
Jag slukades av Charlotte "Lotta" "Lotus" Qvandts bok
Du ser Draken genom fönstret. En bok som handlar om hennes mammas cancer.

Bakom mina solglasögon samlades det tårar.

I somras när Lotus var på besök i Brighton satt vi på hennes Bed & Breakfast
och tampades med ord tillsammans. Hon påtade fortfarande med stycken till Draken
och våndades över om det verkligen verkligen skulle bli en färdig bok till slut.
Det blev det. Och jag är uppriktigt rörd och känner mig fortfarande känslosam.

Läs läs läs! Alla som känner någon som har dött eller är svårt sjuk borde läsa denna bok
baserad på dagboksanteckningar, sjukjournaler, minnen.
Fick mig att tänka på min ganska nyligen bortgångna farmor och mormor.
Det sorgliga men också det fina och oundvikliga med döden.

Lotus skriver så poetiskt, men ändå rakt och ärligt om detta svåra.
Min favoritstycke är sidan 127
"Men Eva, allt vi varit med om, säger pappa medan rösten faller ut i tomma intet.
Han sitter med huvudet hängande på ett sätt jag aldrig sett. Som känslor funnit sig väg genom någon sorts barriär av allt bagage man bär med sig."
Det griper tag så starkt. Särskilt eftersom mamman och pappan aldrig levde ihop ... Men hur det hela hänger ihop och om den fina relationen mellan Lotus och hennes mamma får ni själva läsa om ...

Det är inte bara mörkt. Genom hela boken finns det också ett stort ljus i form av Lotus egna barn Juno ...

Här kan man köpa Du ser Draken genom fönstret.

Också. Det är underbart att se att skrivandet kan användas som terapi. Så dagens skrivtips är att alltid alltid skriva dagbok även om det bara är några rader om dagen.


Foto: Daniel Halvardsson

Kommentarer
Postat av: Lotus

Jag blir glad och rörd. Hittade igår ett visitkort från Clive och Claire på vårt BnB! Wow. En annan värld och två familjemedlemmar bort! Boken och Lo!

2011-04-23 @ 09:01:28
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: Daniel

Fotocred kanske? =)

2011-04-23 @ 11:17:07
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: syrran

borde inte ge dig cred förrän du uppdaterar din blogg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2011-04-23 @ 23:13:06
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: Cassandra

Grym design du har på din sida. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2011-05-07 @ 00:31:00
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0