Små Skrivsteg



Hittade en briljant grej på Författarcoachens blogg.
Hon har i sin tur hittat den briljanta grejen på Jurgen Wolffs blogg.

Med Japanska "Kaizen" som inspiration kan man ta små steg på vägen
i sitt skrivande varje dag. Även om är fast på ett tåg eller uttråkad på
ännu en släktmiddag. Själv brukar jag skriva på lappar på jobbet och läsa medan jag lagar middag.

1. Läs en författare du beundrar i en kvart varje dag.

2. Lägg fem minuter på att skriva ner dina nattliga drömmar när du vaknar.

3. Välj en främling (på stan, eller nån som går förbi fönstret) beskriv dem och hitta på en en-minuters historia om dem.

4. Brainstorma, anteckna och tänk på ditt nuvarande skrivprojekt i fem minuter, skriv karaktärsbeskrivningar eller sketcha scener eller skriv dialogbitar.

5. När du läser något som påverkar dig, en roman eller en artikel eller vad som helst, tänk efter VARFÖR den påverkar dig och är effektiv.

6. När din inre kritiker gör sin röst hörd, dämpa hans/hennes röst och låt honom/henne prata som Kalle Anka.

(punkterna är fritt och slarvigt översatta från engelska)

Jag skulle vilja lägga till en punkt ... Precis som Julia Cameron (kvinnan bakom The Artist's Way) tycker jag att man borde gå en promenad varje dag. Om det så bara är tio minuter. När nästan hela Sverige kollade på Kalle Anka på julafton gick jag ut en sväng och gjorde en snöängel.


Kommentarer
Postat av: SvintoSara

Bra tips! :)

2011-01-13 @ 17:18:53
URL: http://thegamegirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0