Rött hår och toaletterstolar



Det bästa man kan göra när man är sjukligt trött på något
är att ta ett tillfälligt avbrott.
Det låter lätt, men är svårt.
Svårt för att även om man tar ett avbrott finns oftast
prestationsångesten kvar.
Inte denna gången.
Jag skrev knappt en vettig rad mellan 16 aug och 2 okt.

Jag behövde en månads paus
mellan tredje och fjärde omskrivningen
av Replacing Angel.

Vad som fick igång mig var underbar konstruktiv feedback
från författaren/lektören Kay Sexton.
Eftersom hon inte känner mig personligen är hon helt objektiv
och är precis så hård som hon behöver vara.

Bland annat påpekade hon att karaktären the Man som har rött hår
(ginger på engelska) inte uppfattas som sexig
även om jag tycker att det är fint med rött hår ...
I England anses ginger ganska avtändande
så jag måste hitta ett bättre sätt att beskriva hans hår.
Eldigt. Som en solnedgång. Skimrande. Vadsomhelst.
Tacksam för förslag!
(För jag tänker inte gå så långt som att göra om honom till brunett eller blondin!)

Har också upptäckt att eftersom jag försökte göra romanen kortare
tog jag bort viktiga grejer och nu har jag fått gå tillbaka
till första versionen och lägga till ett par scener ...

Naturligtvis är det också en hel del språkliga fel.
T ex toalettstolar existerar inte i England.
Klart att de gör. Men inte som ord.
Man säger inte toilet chair.
Bara toilet.
Ups ... nu avslöjade jag mig ...
Jag skriver om bajs igen.
Fast inte alls lika mycket som i PIHMA.

De senaste fyra dagarna har jag varit totalt inne i mitt skrivande.
Om jag har fikat med någon har jag varit rastlös och bara längtat hem
till ljudet av mina fingertoppar som slår ner tangenterna.
(Tur att jag inte bor vägg i vägg med Broder Daniel längre,
för då hade inte han kunnat sova!)
När jag är på jobbet skriver jag ner mina tankar på små lappar
när jag tror att ingen tittar.

Jag bubblar över med energi och kreativitet! Jag lever!

Men det lustigaste var att jag fick ingen ro vid mitt lilla skrivbord.
Jag var tvungen att flytta min arbetsplats till golvet.
Kanske för att bli mer "grounded" eller rotad som man säger ...


Kommentarer
Postat av: svinto

mer bajs åt folket

2009-10-06 @ 00:19:12
Postat av: annalivet

Det finns en hårfärg som heter Strawberry blond,ljusröd liksom. Jag tycker att ordet är så himla vackert. Annars kan du kolla på hårfärgningspreparat, de brukar ha fina fantasifulla nyanser.



Jag blir glad över att läsa om din energi. Själv har jag varit sjuk och svag och knappt kunnat fungera. Men nu börjar det så sakteliga vända.



KRAM!

2009-10-06 @ 16:42:40
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: SvintoSara

fått brevet ännu? kommer nog imorgon

2009-10-09 @ 05:46:50
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Lotus

Håller med Annalivet här ovan, det är skönt att höra om andras energi när man själv känner sig svag och jävlig. Trött, ögondålig, ledsen... Ja du vet hur en del dagar är... Längtar efter att skriva, och liksom skakar av det. Det känns som att det inte finns utrymme nu när jag jobbar. Men om TVÅ veckor!! Då blir det SKRIVA av!

2009-10-09 @ 08:10:28
URL: http://kreckla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0