Intervju med mig själv



Jag hittade några frågor i Bobbis blogg som hon i sin tur fått av Malin. Tyckte att det var på tiden att jag intervjuade mig själv.

1. Har du ett skrivarschema? Typ varje dag en timme mellan 7 och 8 eller skriver du sporadiskt?


Jag är oerhört disciplinerad och det är min styrka tror jag. Just nu skriver jag mellan 9 och 12 på morgonen innan jag börjar jobbet vid 12.30 på bibblan I Hove. Ibland skriver jag en timmar när jag kommer hem på kvällen om andan faller på. Om jag har en helledig dag brukar jag dubbla skrivtiden. Oftast går jag runt och "lufsar" hela dagen med pauser för mat och promenader, der brukar bli totalt 6 effektiva timmar.

2. Får du inspiratonsbrist i bland eller aldrig, snarare tvärtom?

Jag lider mer av utmattning då och då. Att jag blir så trött på att skriva att jag inte ens orkar skriva dagbok. Att det tar stopp liksom. Beror mest på att livet runt omkring ibland är stressigt och att jag inte har gett mit själv tillräckligt med tid att bara slappa, läsa en bok och dricka te typ.

3. Har du fler skrivprojekt på gång samtidigt? Typ en deckare, några noveller och kanske någon barnbok eller dylikt?

Mina romanprojekt brukar ta över mitt liv, men då och då skriver jag en dikt för att få en paus från romanskrivandet. Skönt med något man kan avsluta på en vecka eller till och med en dag. Det händer då jag tar paus från romanen att jag pular med en novell. Men speciellt dikterna är något jag skriver mest för skojs skull och i första hand skriver jag dem för att jag vill framföra dem på scen - att nå ut till folk och visa att jag finns eftersom det kan ta flera år att skriva en roman. Dikterna mår bäst av att vara en hobby, så fort jag tar dikterna och scengrejen på stort allvar blir jag stressad och tappar gnistan ...

4. Hur många "verk" har du fått klart och skickat in till något förlag?

Två.
Först Mötet Med Malva som jag skickade in 2004.
Sen Punkindustriell hårdrockare med attityd som jag skickade in 2006.

5. Hur många gånger har samma bok du skrivit blivit refuserad? Fick du i såfall konstruktiv kritik tillbaks?

Mötet Med Malva
blev refuserad av 11 förlag. Men ett förlag - Hägglunds - ville träffa mig och äta lunch. Förläggaren Kalle Hägglund sa att jag var bra på att skriva men gav mig rådet att skriva om något jag kände till ... Mötet Med Malva var mest något jag skrev för att imponera på både mig själv och mina kompisar. Det fanns inga äkta känslor. Jag fick även positiva lektörsutlåtanden från Wahlström & Wistrand samt Ink.

PIHMA blev antagen av Författarhuset bara en månad efter att jag skickat iväg manuset. Hade skickat till 11 (mitt lyckotal) olika förlag, men Författarhusets var helt enkelt de som hann först. Det fanns intresse för andra förlag men de behövde mer tid att bestämma sig så i slutändan kontaktade jag de 10 andra förlagen och sa att jag skrivit kontrakt med Författarhuset så jag får aldrig veta om de andra förlagen sagt ja eller nej.

6. Får du dåligt samvete om du inte skrivit på några dagar?

Nej, men jag brukar må ganska dåligt eller konstigt, som att något verkligen saknas i mitt liv ... Jag får inget utlopp för min känslor och det känns som jag är styrd av yttre krafter typ.

7. Varför skriver du?

För att jag inte kan låta bli! Eftersom jag har varit och fortfarande är ganska blyg är skrivandet ett sätt att uttryca sig på. Har ofta svårt att få fram vad jag vill säga när jag pratar med folk.

Jag har också frågor och situationer inom mig som jag vill ha svar på och jag kan utforska de här frågorna med hjäp av mina karaktärer. Sen har jag ett behov av att dokumentera samtiden, en vilja att berätta "så här är det", "så här ser min verklighet ut".

8. Har du någonting publicerat som man kan få läsa?

Yes! Här kan man köpa PIHMA
eller här om man är fattig.

Jag publicerar även engelska dikter på Myspace.

Har fått enstaka dikter, kortare texter och en novell publicerad i diverse antologier, tidningar.
Men de flesta går inte att få tag i längre ...

Inom en snar framtid kommer ni nog få läsa min engelska roman, Replacing Angel.

9. Har du något att tillägga? (Min egen fråga.)

Ja! Nick Cave har varit en stor inspiration till Replacing Angel.
Igår såg jag honom på Palace Theatre i London.
Det var fotoförbud, men jag lyckades knäppa en bild ändå ...
Det bästa var att P.J. Harvey var i publiken och kom upp på scen och sjöng "Henry Lee" med Nick!


Kommentarer
Postat av: SvintoSara

bra intervju gullet

2009-10-12 @ 20:31:27
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Lotus

"Inom en snar framtid kommer ni nog få läsa min engelska roman, Replacing Angel."



Åh.

2009-10-13 @ 16:38:28
Postat av: Bobbi

Ja, vad kul att läsa dina svar! Låter bra med Replacing Angel!

2009-10-14 @ 19:48:15
URL: http://transcenders.wordpress.com
Postat av: Malin

HEJ! Kul att du svarade på mina frågor! OCH kul att ¨jag hittat din blogg, som jag från nu kommer att följa ;)

2009-10-15 @ 11:41:24
URL: http://malinrocaahlgren.blogspot.com
Postat av: nilla

hej ho! min mail strulat igen. Gick inte öppna ditt brev. Kan tala om att nässjö rock city lever. Såg Mr. Dregen himself stående utanför pizzeria Victoria samtalande med okänd man. Lyckades köra förbi utan att krocka med några parkerade bilar. Vi drar till Cypern på måndag o njuter av sol och några flaskor vin. Ha de så jättebra.....

2009-10-16 @ 20:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0