Slutet är nära



Alla mina dagböcker har namn. Alla heter något som börjar med "The so-called ..." För när jag började med dessa dagböcker var jag ett stort fan av TV-serien Mitt så kallade liv. När jag började denna dagbok kände jag att slutet var nära. Inte bara slutet på året och slutet på min mormors liv. Men slutet av mitt romanprojekt Replacing Angel.

Fjärde omkskrivningen är klar och jag har börjat på den femte. Jag tillbringade hela helgen i sängen med Polly (ja, jag döper även mina datorer). Jag läste igenom Replacing Angel högt för mig själv. Fast jag klarade bara av 200 av 300 sidor och jag läste inte högt hela tiden för min hals gjorde och gör fortfarande ont.

Femte omksrivningen. Herregud kan hon inte skriva, varför måste hon skriva om så många gånger? Ja, det frågar jag mig själv också. Men nu handlar det verkligen om pet. Som att byta ut OK mot okay. Har även försökt hitta synonymer till "dricka". 11 gånger har jag använt "gulp", 15 gånger "swig" och 30 gånger "sip". Och "drink" hela 60 gånger ... Är det för mycket drickande i boken? Men man får komma ihåg att jag skriver från ett realistiskt perspektiv och karaktärer dricker inte bara öl och vin. Även vatten och te förekommer ofta.

Det som är svårast är att försöka snygga till karaktären "the Man". Han måste bli lite snällare för att läsaren ska förstå att de andra karaktärerna överhuvudtaget vill umgås med honom. Han måste bli snällare utan att förlora sin sjuka sida ... Inte lätt.

Mitt mål var att bli klar med Replacing Angel i år. Jag får nog skjuta upp det en månad. Väntar fortfarande på mer kommentarer från 4 olika läsare och även om kommentarerna kommer före årsskiftet är det inte säkert att jag har tid att ta itu med dem ...

Seperationsångesten är också nära ... något som jag har jobbat med i två år är snart över och det är mycket skrämmande! Jag har studerat Julia Cameron's Walking in this World och hon skriver att skriva klart en bok kan göra att man känner sig självmodsbenägen ... Nu är det inte så illa men jag förstår vad hon menar. Hon jämför även slutet av en kreativ process med att bestiga ett glasberg, man känner hela tiden att man halkar, men det gäller att hitta små skrevor där man kan få fäste med fötterna ...

Så svårt att översätta från engelska så här kommer citat från ovan nämnda bok: "Completing a draft of a novel may spark thoughts of suicide rather than celebration" och "I slither down every time I try to clamber up./.../ This delicate and treacherous stage, the glass mountain of creative doubt, is a slippery slope we face alone. It is on its icy flank that we must find small footholds, edging our way upward from concept to actual conception - a difficult birth, as pivotal as conquering our creative Everest."

Kommentarer
Postat av: Daniel

Tumma inte på språket, det var en av styrkorna med PIHMA.

2009-11-30 @ 18:31:48
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: annalivet

Jag tar med mig Angel till Berlin, bara så du vet baby... K R A M

2009-12-01 @ 00:16:47
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Svinto

Tjänare.

Idag ska vi höras. Du behöver inte ta jobbet om du inte vill. Eeeh sketasnygg dagbok hörrö. Förstår att det känns läskigt att vara på slumtampen...



För att vara trist och allt det borde du kanske itne skriva mer om Angelarbetet förrän flickorna läst? Ska inte lägga mig i det. Det är jättekul att höra vad du pysslar med iaf och att man kunnat bidra med något kanske :o)



Kraaaam

2009-12-01 @ 08:20:36
Postat av: Svinto

SLUTTAMPEN

2009-12-01 @ 08:21:10
Postat av: annalivet

Vi har läst nu och fingrar på en gemensam kommentar darling. Vi är så glada och uppfyllda och vill ha meeeeer!

2009-12-05 @ 13:27:38
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Christina

HEJA HEJA DIG!!! KRAAM!

2009-12-06 @ 15:45:06
URL: http://christinasharmoni.blogspot.com/
Postat av: malin

mikit bra Lollo. I like. Lollo heter min protagonist by the way :)

2009-12-10 @ 12:58:58
URL: http://malinrocaahlgren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0