Filmer eller böcker?

Det här inlägget kommer inte handla om ifall filmen är bättre än boken eller tvärtom. Det finns inte ens en bok. Bara en film. Det kommer snarare handla om att se på film eller läsa böcker.

En del verkar bli förnärmade när jag säger att jag inte har sett speciellt många filmer i mitt liv och inte kan nämna några skådisar förtuom Johnny Depp och Jim Carey typ. I genomsnitt ser jag 5 filmer per år. Det kanske beror på att jag aldrig har haft tillgång till min egen DVD eller video. Det var inte förrän förra året jag upptäckte att jag kunde se på film genom Polly (min laptop). Så det visar väl på att jag inte är speciellt angelägen ... Kanke beror det på att jag inte tittade speciellt mycket på TV som barn och tonåring. (Tack mamma och pappa för att ni inte lät mig ha TV på rummet, å andra sidan kan jag inte komma ihåg att jag någonsin frågade efter det heller ...) Kankse beror det på att jag såg några dåliga Hollywood filmer och blev avskräckt; jag trodde att det var de enda filmer som fanns ... Speciellt hade jag problem med (och har fortfarande) actionfilmer. (Broder Daniel: notera att jag inte gjorde särskrivning här.) Det går för fort för att jag ska fatta. Jag tappar handlingen och vet till slut inte vem som är "the good guy" och vem som är "the bad guy".

Det känns som att jag har mycket att ta igen. För ett par år sedan, tack vare att jag jobbar på bibblan, upptäckte jag att det fanns andra slags filmer. Alternativa filmer, som ofta utspelar sig i Frankrike, Polen, Rumänien eller något annat europeiskt land som inte är Storbritanninen ... Även asiatiska filmer tilltalar mig ... Huvudsaken är att det går SAKTA och att handlingen är mer än stämning än en invecklad intrig ...

Jag vet inte vad som har hänt, men nu har jag sett två filmer på mindre än en vecka! Kanske för att jag skjuter upp redigeringen och omskrivningen av slutet av Replacing Angel. Märkligt nog känner jag inte alls för att läsa just nu, förutom handboken Writing Fiction av Janet Burroway.

Filmen jag kollade på ikväll var 4 Months, 3 weeks and 2 days av Cristian Mungiu. Den utspelades i Rumänien under kommunisttiden på 80-talet och handlade om en tjej som gjorde illegal abort. Men egentligen handlade det om tjejens kompis ... Det fick mig att reflektera över Replacing Angel. Man kan tro att mitt romanprojekt handlar om Angel - tjejen med dramatiskt liv - men egentligen handlar det om hennes kompis Natalie. Så nu känner jag mig lite motiverad att forstätta att jobba med slutet ...

Men tillbaka till ämnet ... Jag själv blir förnärmad när jag stöter på folk som inte läser. Tråkigt nog, enligt mina åsikter, ser folk mer på film än vad de läser böcker ... Det inkluderar många av mina goda vänner och kollegor på bibblan. I min värld kan en film aldrig ersätta en bok ... Jag föredrar att skapa mina egna bilder i huvudet och ta det i min takt. Ofta tappar jag handlingen i en film för att jag ser något som får mig att tänka på något annat och vips är associationsmaskinen igång ... Detta händer även när jag läser, men då finns fördelen att man kan stanna upp och andas och tänka efter varje paragraf eller stycke. Visst kan man klicka på paus när man ser en film, men det är inte lika smidigt, speciellt inte om man associerar till något var femte minut och dessutom tittar på film med någon annan ... Jag gillar inte ens att se på film med kompisar för det får mig att känna mig trög för att jag inte fattar saker som de gör ...

Det finns så klart andra fördelar med böcker. Man kan ta med sig dem och läsa varsomhelst. Man kan läsa lite här och där om det så bara är 10 minuter om dagen. När man tittar på film måste man avvara minst två timmar och eftersom tid är så värdefullt för mig är jag rädd att slösa borta två timmar på skit, dessutom är det inte ofta jag har två timmar över som jag kan göra vad jag vill med ... Att läsa är mer aktivt, man måste tänka mer och dessutom vända blad ibland istället för att bara stirra på en skärm ...

Så ... kära bloggläsare ... hur många filmer har ni sett och hur många böcker har ni läst i år?

Jag har läst 28 romaner eller novellsamlingar och sett 4 filmer. Jag kommer nog komma upp i mitt genomsnitt av 5 filmer eftersom jag vill se Let the right one in och vill jämföra den med boken Låt den rätta komma in av John Ajvide Lindqvist. Det blir extra intressant eftersom jag läste boken på svenska och tänker se filmen på engelska. Fast den är på svenska med engelsk text ... När jag väl har sett filmen kan jag återkomma med ett nytt blogginlägg som verkligen handlar om ifall filmen är bättre än boken eller tvärtom.

Kommentarer
Postat av: Sara

I know the answer. Kul att du ska se vampyrfilm jueh

2009-11-07 @ 00:50:50
Postat av: Daniel

1. Ett helt inlägg utan särskrivningar, bra jobbat!

2. Jag har läst 2 böcker i år: "Domens Dag" av Olov Svedelid och "Den som inte tar bort luddet ska dö" av David Batra. Det blir nog inga fler om jag inte läser ut "Pittstim".

3. Jag tror att jag har sett 7 filmer varav fyra när jag åkte till Alperna: "Indiana Jones", "Mamma Mia", "Sällskapsresan 2 - Snowroller" och en annan. Sen har jag sett "Silverado" (med November Rain-kyrkan), "Sommaren med Göran" (på bio) och "The Man Who Fell To Earth" (Mannen utan ansikte, med David Bowie). Den sistnämnda kan jag rekommendera för dig eftersom jag tror att den passar in på mer stämning än handling.

2009-11-07 @ 13:10:00
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: HPL

Ligger vel på 65+ bøker (romaner, noveller, diktsamlinger + et par graphic novels).

Og jeg har sett altfor mange filmer. En av de jeg har hatt mest utbytte av er den australske "Sommersault" ...

2009-11-07 @ 17:53:17
URL: http://laberg.no
Postat av: HPL

"Somersault" heter den. Rett skal være rett.

2009-11-07 @ 17:54:23
URL: http://laberg.no
Postat av: Sandra Lang

Jag ser mycket mer film än jag läser böcker. Har kanske läst två eller tre skönlitterära böcker i år, medan jag ser en eller två filmer i veckan, vilket betyder att jag kanske sett 40-70 filmer i år, har inte riktigt helkoll. Och en massa TV-serier. Doktor House är min favorit.

2009-11-07 @ 21:07:47
Postat av: Sandra igen

Ps: Grymt snyggt foto!!!

2009-11-07 @ 21:08:24
Postat av: M a t i l d a W i t t i n g !

Jag har sett fler filmer än böcker men å andra sidan så skriver jag en egen novell nu och så har jag läst Punkindustriell hårdrockare med attityd två gånger (ska börja läsa den igen nu) för den är jätte bra!

2009-11-08 @ 22:09:53
URL: http://mewii.blogg.se/
Postat av: Christina

Filmer - max tio... har inte räknat. Senast sedda film är Guldkompassen som var en riktig flopp, inte helt oväntat eftersom jag hade läst boken först. Jag klarar inte av att se action- eller thrillerfilmer eftersom min inlevelseförmåga är för stor. Fantasin drar iväg med mig. :) Böcker är därför mer min melodi. Böcker - massor! Har inte räknat här heller. Minst 30 iaf.

2009-11-12 @ 09:40:00
URL: http://christinasharmoni.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0