Tolv fjortondelar (av Replacing Angel version 3)

Det gick ganska lätt att skriva om del 11 och 12
som handlar om när Natalies familj från Sverige hälsar på henne i Brighton.
Dels för att jag har mycket erfarenhet av hur det kan kännas
när ens nära och kära hälsar på i ens nya liv.
Dels för att det händer så mycket jobbiga grejer
som gör boken mer spännande.

Jag har försökt lägga in en drivkraft, en riktning,
att Natalies mål är att stanna i England
medan hennes familj vill att hon ska komma hem.
Jag vet inte om detta är en tillräckligt bra konflikt
för att vara en huvudhandling.
Har också försökt fokusera på Natalies vilja
att sjunga i ett band.

Imorgon ska jag läsa igenom del 13 och 14.
Slutet alltså.
Känns som jag verkligen måste skärpa mig här
och ta min tid.
Svinto tyckte att det gick väldigt fort.
Jag får dra ut på spänningen lite ...

Alla förslag på handling eller huvudpersonens mål är välkomna.

För första gången kommer jag nu avslöja bokens stora drag:


Nittonåriga Natalie kommer till England och försöker skapa sig ett nytt liv.
Hon är trött på staden hon kommer ifrån och trött på sin docksöta syster.
Hon säger att hon bara ska stanna i 6 månader, när hon i själva verket planerar att stanna forever.
Men kompisen Angel, som hon litade på, försvinner iväg till andra sidan jorden
och Natalie får ta över Angels rum och Angels jobb.
Men absolut inte Angels pojkvän ...
Natalies stora intresse är att sjunga karaoke,
men hon vågar inte utan Angel ...

Jag har som sagt redan skrivit klart boken, men håller på med tredje omskrivningen.
Min stora utmaning är att försöka skapa en handling, en riktning, ett mål
och göra det hela mer dramatiskt. Hjälp!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Woww! Så spännande att få läsa din sammanfattning!!! Nu fattar jag titeln också. Ska bli så kul att läsa boken när den är klar! =D

2009-07-15 @ 17:57:43
URL: http://sandralang.blogg.se/
Postat av: Daniel

En av grejerna med PIHMA enligt mig var att den hade en stor handling (ta sig genom gymnasiet) och flera små handlingar, såna som tog slut inom kapitlen och även bi-handlingar som höll genom hela boken. PIHMA hade nog inte klarat sig med för mycket fokus på huvudhandlingen utan det var bra att den kryddades med annat.

Så borde RA också vara. Huvudhandlingen att åka till England är för klyschigt eller banalt. Så enda målet med boken borde inte vara att klara sig i England, utan det borde vara fler saker för Natalie att övervinna.

Nu babblar jag bara på, men sammanfattningsvis så kan man säga att PIHMA var jävligt bra, så gör likadant nu, fast på engelska!

2009-07-15 @ 22:39:37
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Glömma en kille...?

2009-07-16 @ 18:49:03
Postat av: svinto

det finns dramatik don't worry!

slutet skall inte ändras så mycket tycker jag.

kanske lite mer definitivt: if you know what i mean... dödligt definitivt. maila om du funderar över något. i love the book you know that!!!

2009-07-22 @ 01:29:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0