Skrivtips

Jag fick ett email från en kille som läser min blogg.
Han ställde två frågor som jag tänkte att fler kan ha nytta av att jag svarar på.

1. Vad är ditt bästa/största tips till oss som försöker skriva bok?

Ge ALDRIG upp!!!
Det viktigaste är att man verkligen, verkligen vill skriva en bok och att man är envis och uthållig.
Om man inte är disciplinerad får man tvinga sig själv, t ex att skriva 1 timma om dagen vad som än händer
och om man missar en dag måste man skriva 2 timmar nästa dag o.s.v.

Jag tror att många bra författare aldrig blir publicerade för att de inte har den rätta KÄMPARGLÖDEN.
Jag tror att många mindre bra författare blir publicerade för att de ALDRIG GER UPP!

Ett annat tips är att GÅ EN SKRIVARKURS!!!
Jag är inget fan av högskolor och universitet där man blir betygsatt och samlar poäng.
(Även om jag respekterar och vet att många andra som skriver har blivit hjälpta av sådan kurser:)
Det finns så många alternativ: skrivarlinje på folkhögskola, kvällskurser, studiecirklar, skrivarakademin, distanskurser via internet m.m.m. Vad jag lärde mig av att gå på Jakobsbergs Folkhögskola var framför allt att ta mitt skrivande på allvar och genom att träffa andra som skriver lärde jag mig olika sätt att skriva och blev inspirerad. Tror också det är bra att gå igenom grunder ... att göra tråkiga miljöbeskrivningsövningar o.s.v. bara för att lära sig hur det kan vara, men när man väl vet det kan man göra uppror och skriva på sitt eget sätt.

2. Jag har lite problem med mitt bokskrivande. T.ex. så vet jag vad jag vill ska hända i kapitel 1, 3 men inte i kapitel 2. Resultatet blir att jag bara skriver något för att att fylla sidorna vilket jag inte blir helt nöjd med. Har du något tips hur man ska göra eller nåt?

Fortsätt skriv!!! Skriv tills du kommer till slutet och skit i om du fyller boken med tråkiga "mellankapitel". Tricket är att gå tillbaka och ändra sedan. Kanske måste du skriva om boken 4-5 gånger innan den blir tillräckligt bra för att skicka iväg till ett förlag.

Min egen taktik är att första vildskriva en första version där allt händer lite huller om buller och sen lägga manuset åt sidan ett tag och göra upp en plan för en omskrivning.

Många som börjar skriva (inklusive mig själv i början) tror att det räcker med att skriva en bok från början till slut och sen är den klar. Fel, fel, fel! Det riktiga skrivandet ligger i att läsa igenom det man har skivit, analysera och göra ändringar. Det är också värdefullt och nödvändigt att skaffa goda skrivarvänner (t ex genom en skrivarkurs) som kan läsa vad man har skivit och ge kommentarer och kritik.

BÖCKER JAG REKOMENDERAR:
Novel writing 16 steps to success av Evan Marshall
The Right to Write av Julia Cameron
Writing down the bones av Natalie Goldberg
Revision - an author's guide av Michael Legat
The Weekend Novelist/The Weekend Novelist re-drafts the novel av Robert Ray

Men precis som med skrivarkurser ... man ska inte lyssna för mycket på lärare och böcker. Det är bra att gå igenom lite grunder, men måste hitta sin egen stil och inte låsa fast sig ...

Kommentarer
Postat av: Svinto

Man går inte på universitetet eller högskolor för att bli betygsatt eller för att få poäng. Utan för att studera det man älskar.



Dissa inte förrän du provat darling

2009-07-14 @ 04:10:15
Postat av: lollo

svinto: jag vet, men jag lider fortfarande över pressen och stressen jag kände över betyg när jag gick på gymnasiet ... kanske det går över när jag fyller 30 :=)

2009-07-14 @ 20:15:46
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: Svinto

Kanske aldrig går över. Och man behöver ju inte studera på uni.



Men himla synd att du stressade ihjäl dig i gymnasiet för betygen om du inte får användning för dem... Och dessutom är det sååååååååååååå kul å lära sig massa om stuff

2009-07-15 @ 00:28:44
Postat av: svinto

men jag vet hur du känner. så det är coolersch. man ska göra det man vill

2009-07-15 @ 00:29:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0