Lägesrapport

Under mina strumpor sitter det fast en massa äckligt gojs
inte så välstädade golv på Smålandsgatan med andra ord
kanske beror det på att det är JAG som har invaderat köket

Köket har visat sig vara ett jättebra arbetsrum
Har suttit där och skrivit varenda förmiddag den här veckan
mellan tio och två eller elva och tre
beroende på hur när jag vaknar
Riktigt flyt i omskrivningen

Tidigare har jag skrivit att det är vildskrivandet
jag gillar bäst
första versionen då jag bara spyr ut allt
Men måste erkänna att det känns himla bra
att hålla på med andra versionen
Eftersom jag vet var målet är
kan jag slappna av
samtidigt som jag har friheten att ändra vägval

Det är skönt att så lång tid har gått
att jag utan sentimentalitet kan deleta tjatiga paragrafer
och ersätta dem med lite action

Jag har två dokument öppna samtidigt
parallellt på skärmen
till vänster är version ett
och till höger version två
jag kör inte med copy och paste
utan jag skriver om allt igen
för att få en fräschare känsla
Det är inte alls så att jag skriver av version ett
mer att jag väljer ut de bästa meningarna
och sen bygger ut dem med nytt

I en bok som heter Writing Fiction av Janet Burroway
läste jag att:
you write the first draft down
the second draft up
and the third is all about editing
eller något liknande

För övrigt tycker jag fortfarande att det är jobbigt
att gå på stan i Nässjö.
Tur att ingen kan se mina strumpor.

Kommentarer
Postat av: lotus

Det låter som en fin sak att ses när du är i stockholmen. Jag tror inte att det ska vara några problem alls! Har förresten sökt kreativt skrivande B nu, så jag ska plugga igen! Satsar på examen i kreativt skrivande. De har C-kurs i Växjö på distans! Allt för att få skriva!!!!!

2008-10-12 @ 20:41:35
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: Cici

Kommer jag se dig på stan lovar jag att hälsa och berätta hur mycket jag ser upp till dig! :)

2008-10-13 @ 21:02:21
URL: http://cicii.blogg.se/
Postat av: annalivet

Jag vill också ses när du är i huvudstaden darling. Vad schysst det låter att sitta och skriva i köket sådär. Jag gillar att pilla med versioner.

2008-10-13 @ 23:21:05
URL: http://annalivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0