106 569 ord ...

... har jag skrivit på mitt nya romanprojekt.

Jag har kommit till slutet av första utkastet. Problemet är att jag inte riktigt har ett slut.
Jag bara kände att nu har jag fått nog. Nu kan karaktärerna inte utvecklas mer.
Uppbrott ligger i luften. Storyn har dragits till sin spets och trubbats av och ut. Nu är det slut!
Detaljer och mera djup kan läggas in senare.
Jag har slarvslarvslarv-skrivit de senaste veckorna
så jag ska skriva ut andra halvan av första utkastet, läsa igenom och tänka efter.
Anteckna. Fundera mera. Se vad som händer.
Skriva om en del, innan jag skriver ut hela luntan från början till slut
och tar en välbehövlig paus.

Sen börjar det riktiga arbetet.
Nu har jag kladdat kletat stänkt och smetat med orden
snart är det dags att börja göra konst av det hela, städa upp och sortera.

Jag ska göra karaktärscheman och handlingsscheman
skriva ner vad jag vill säga och hur jag vill säga det
sen ska jag börja om från början med utkast nummer två.

Men första steget är att boka en datortid på biblioteket imorgon
där jag kan skriva ut andra halvan som sagt.
För ofta är det så (i alla fall för mig) att man jobbar mest med början av en bok,
men jag känner att andra halvan behöver lite extra arbete innan jag går vidare.

(Till Sara och andra matematiskt intresserade människor:
Punkindustriell hårdrockare med attityd har 59 129 ord inklusive tacklistan.)

Kommentarer
Postat av: Linnea

Åh, det låter spännande! Men om man, läs jag =), trodde att det bara var att skriva och sen var det klart så kan man ju sluta drömma. Har insett att det är mer arbete än så att skriva...=)

2008-05-05 @ 21:02:19
URL: http://llowejko.blogg.se
Postat av: annalivet

olala! maffigt värre vännen. jag är mycket impad, och ser fram emot releasefesten! keep me informed!

2008-05-05 @ 21:14:33
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: nilla

Hjälp, vad duktig o seriös du är när du skriver. Kan vara knepigt att få till det där med avslut när storyn ändå är slut. Lycka till med det, jag väntar på att få läsa en ny bok av dig.
Det är ju ett riktigt stort utkast jämfört med PIHMA. Eller brukar man banta ner utkastet eller hur funkar sånt där egentligen?!
Puss o gaykram

2008-05-05 @ 21:18:33
Postat av: sara

ett inlägg i min smak, det vet du... jösses vad många ord du skrivit! och så snabbt! hur många sidor blir det? hjälten är 60 000 ord någonting...

Det är nog alltid svårt med slut... men det är ju också så att de bästa sluten inte är verkliga slut (på ett klassiskt vis)... tycker jag...

2008-05-06 @ 01:26:43
Postat av: lollo

angaende slut: kommer att behova skriva om manga ganger ... jobbade jattemycket med slutet av PIHMA. knivdramat var inte alls dar fran borjan.

nilla: ja det blir nog en hel del bantning ocksa. det ar latt att man ordbajsar bara for att komma nanstans. PIHMA var mycket langre fran borjan ... tog bort en hel resa till sthlm t ex

nu ar jag pa bibblan och printar darfor inga svenska bokstaver ...

2008-05-06 @ 13:10:31
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: sara

tjena snyggo.

vad gör du en dag som denna???

här är det sol.

ååååååååh vad jag är skoltrött. kan du inte berätta lite om havsvågorna och stenarna på stranden för mig?

2008-05-06 @ 16:51:57
Postat av: svinto

jag har just läst ut en jättebra bok som du nog skulle gilla (om du inte redan läst, jag har ju bevisligen ingen koll :o) hehe)... iaf

Marcus Birros diktskola författarens guide till galaxen. tänkte införskaffa den åt dig men den finns inte längre! det är skandal! sandra har den undertecknad av författaren. det är häftigt

ISBN 9188879089 om du kan hitta den

2008-05-07 @ 03:48:19
Postat av: svinto

sedan ska man ju inte läsa för mycket. då går för mycket blod till hjärnan och man får inte mens (det kom de på förr i tiden för att brudar inte skulle förkovra sig (sic!))

nä men alltså, man ska inte läsa föööör mycket. man ska inte det. det ska man inte.

2008-05-07 @ 03:51:13
Postat av: en sak till

jag är uppe såhär sent/tidigt för att Claudio ska ringa thats why

2008-05-07 @ 03:53:22
Postat av: Lotus

Fan vad starkt! Fan vad bra du är!

2008-05-07 @ 10:11:28
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: Sandra Lang

Suveränt! Du inspirerar!!! Hoppas att du får en underbar dag och att arbetet löper på bra även framöver. Det är verkligen kul att få lite inblick i ditt arbete och din vardag.

2008-05-07 @ 11:42:31
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: Sandra Lang

Stockholmskram med solsken på toppen! =)

2008-05-07 @ 11:43:07
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: Cecilia

I mig har du för alltid en trogen läsare, Louise! Vi träffades på Brinell när du berättade om PIHMA. Jag köpte & läste din bok, och du är min idol. Du har en riktig skrivartalang, tack!

2008-05-12 @ 19:35:46
URL: http://cicii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0