Bakom blommiga gardiner



I torsdags följde jag  Nillas råd och stängde in mig i min blommighet
och stängde ut hantverkarna som stökade och bökade utanför fönstret

Jag satt dock inte vid skrivbordet
jag låg i sängen som ni kan skymta i vänstra hörnet
Jag låg där mellan 10 och halv 5
och fick mycket skrivet

En hel del hemligheter uppdagades vad det gäller intrigerna
i min nya roman
många hjälpsamma övningar i boken The weekend novelists re-drafts the novel
En övning går ut på att man ska fortsätta skriva på följande mening
"Lover A meets Lover B when ..." i en halvtimma
I alla romaner finns det någon slags kärlekshistoria begravd
så man byter ut "A" och "B" mot två av sina karaktärer och så får man se vad som händer ...
(Det hände mycket när jag gjorde dena övning!)

Jag är tacksam över att jag fann lite ro till slut
men ibland måste man åka bort för att skriva
Författarcoachen har varit på skriv-retreat i Älvdalen
och
Svinto är i Paris för att skriva klart sin roman!
(Mycket spännande tips på hennes blogg för alla som vill dra till La France!)

Glad midsommar!
I nästa inlägg kommer jag bjuda på en bild från Stonehenge.

Kommentarer
Postat av: Sara

vilket himla mysigt rum! Tack för omtalandet. eller vad det heter. jag vet inte.

2008-06-21 @ 18:52:27
Postat av: sara

jag ska också göra den där övningen

2008-06-21 @ 18:52:42
Postat av: El Svinto

Kan du inte beskriva den där A till B övningen lite mer? Tycker den verkar intressant men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra...

2008-06-22 @ 12:01:26
Postat av: Sandra Lang

Tack för tipset om Författarcoachen. Den bloggen ska jag definitivt läsa igenom. =)

2008-06-22 @ 16:19:59
Postat av: nilla

hello darling! du verkar ju ha ett ganska mysigt rum. Syns att du satt din prägel med lappar lite överallt. Stonehenge låter ju spännande. Glad midsommar lite sent.

2008-06-22 @ 22:16:23
Postat av: lollo

Svinto: Man väljer två karaktärer från sitt romanprojekt och skriver i presens om när de först träffades. Detta kanske aldrig kommer med i boken. Men det är VIKTIGT ATT FÖRFATTAREN VET. Att känna till bakgrund ger tyngd åt historien man berättar och man kan lämna lite spår inuti berättelsen. En roman är bara toppen på isberget. Hela isberget är vad som händer innan sidan 1.

2008-06-22 @ 23:23:19
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: annalivet

o, la la. jag blir så inspirerad av att läsa dina tips och idéer lovely lou. men jag skulle behöva en personlig coach för att komma längre än till tanken. tror att denna övning skulle vara himla nyttig för "man måste mötas". men jag har så svårt att bestämma mig. kram påre

2008-06-24 @ 19:47:28
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Sara

Loi ----> Du har helt rätt om isberget, hela min hjältehistoria har redan hänt innan första ordet, precis som du sa

2008-06-29 @ 11:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0