Tårar är bra betyg

Åsa Anderberg Strollo borde bli nominerad till alla pris som finns att få för sin debutroman "Bryta om".
Jag läste ut den i natt och ögonen tårades gång på gång på gång ...

image112

En oerhört gripande berättelse om 16-åriga Minna som börjar på gymnasiet och så gärna, gärna vill sköta sina studier och få bra betyg och vara en helt vanlig tjej. Men det är inte så lätt när man samtidigt måste ta hand om sin psyksjuka morsa och har en opålitlig pojkvän som inte ens vill bli kallad pojkvän ... Trots den unga huvudpersonen och gymnasiemiljön så känns boken mer som en vuxenbok än en ungdomsbok, även om jag tror att många unga kommer älska den.

Boken utspelas i Hornstull och söder om söder i Stockholm och är väldigt 2000-tal-realistisk. Internet och mobiltelefoner har stor betydelse för handlingen. Vad som gör den så bra är att den känns äkta, att det kunde ha hänt ... Strollo sparar inte på varken obehagliga eller passionerade detaljer. Det märks också  att författaren har skrivit för TV och film tidigare eftersom det är många tvära kast mellan olika scener och precis när man slappnat av händer nån ny hemskhet ... Jag kan mycket väl tänka mig att det blir en långfilm av det här manuset.

Bloggläsare: Vilka böcker har fått era ögon att tåras?

Kommentarer
Postat av: SvintoSara

Vad skoj att den var så bra! Bra att du kollar upp dina motståndare :o)

Minns nog inte vilken bok som fick mina ögon att tåras senast... hm... Det händer inte så ofta. Nu ska jag hämta ut bilder och ta en kaffe i Solna C.

Kram på dig!!!

2008-02-03 @ 14:24:20
Postat av: Ängeln

Barn 312 - Horster (tror jag författaren heter men är osäker. Inte många böcker som får mig att börja gråta men det finns en ungdomsbok; "Jag saknar dig, jag saknar dig" vill jag minnas att den heter. Floder varenda gång!

2008-02-03 @ 15:46:38
URL: http://angelmedhorn.blogg.se
Postat av: nicklas

Vingklippt ängel - Berny Pålsson

som jag precis läst ut.

2008-02-03 @ 22:43:44
URL: http://www.copdelay.blogspot.com
Postat av: SvintoSara citerar stora diktare

Skrattbesvärjelse

O, skrattleter, skratta upp er!
O, skrattleter, skratta av er!
Skrattigt skrattar ni ert skratt, skrattulerar skratuellt.

O, skratta av er skrattomant!
O, skratta in i skrattofonen - beskrattade skratteleters skratt!
O, skratta ut i skrattosfären, överskrattade skrattisters skratt!

Skrattlantis, skrattlantis.
skratta in och
skratta ut, skrattiralj och skrattibut,
små skrattoner, små skrattoner,
O, skrattleter, skratta upp er, skratta upp er!
O, skrattleter, skratta av er!

- Velimir Chlebnikov

Översättning: Bengt Jangfeldt & Björn Julén

2008-02-04 @ 13:50:46
Postat av: Cecilia

Med risk för att låta fjäskig.. den senaste boken jag läste och som fick mig att fälla tårar precis efter att jag läst ut den var din bok, Louise!

2008-02-04 @ 20:01:00
Postat av: annalivet

måste fundera lite på det där med sorgliga böcker. någon nämnde "jag saknar dig, jag saknar dig" och den minns jag var tårdrypande. på ett bra sätt. ska tänka lite till när klockan inte är så sen. kramkram

2008-02-05 @ 01:02:35
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Antonioelida

Great site

2010-01-07 @ 12:05:23
URL: http://antonioelida.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0