Att förvänta sig det oväntade

KLICKA PÅ BILDERNA SÅ BLIR DE STORA!

Att resa handlar inte om att stanna på vackra platser och ta bilder. Vad är det egentligen som gör en plats vacker? Jag hade höga förväntningar på Milford Sound – som alla guideböcker tipsar om, som man bara inte får missa. Visst var det vackert med de snöklädda bergstopparna, vattenfallen och båtturen på fjorden ... Men jag kunde lika gärna ha åkt till Norge ...

Däremot var glaciären Franz Josef värt ett besök.

Att resa handlar om att förvänta sig det oväntade. (”Expect the unexected.”) Ett exempel på universums magiska kraft kommer här:



Ett av resans stopp var Greymouth på västkusten. En stad lika grå som sitt namn. Jag var dålig i magen och min enda plan för kvällen var att gå till the supermarket och köpa råris, eftersom det renar tarmarna. Det regnade och jag var grå i sinnet och kände inte alls för att vänta på att riset skulle koka i typ 40 min ... Men på väg till affären fick jag syn på en lila skylt: ”Frank’s café”. På en svart tavla skyltades det med ”health food” och ”open late”. Jag gick upp för en trappa och hamnade i en färgglad lokal där folk i alla åldrar åt vegetariskt och drack öl och vin. På menyn fanns ”brown rice salad”. Perfekt. Och eftersom stället var överbefolkat kunde jag inte gömma mig i ett hörn med en anteckningsbok som jag brukar. Jag hamnade bredvid ”Parrot” – en pratglad lokal rödhårig personlighet som tog med mig till en konstvernissage. Kvällssolen kom fram och min mage lugnade ner sig ...

Nu är jag i Queenstown. Jag ska inte hoppa bungyjump. Jag ska ta semester från resandet imorgon och bara vara på vandrarhemmet och skriva och läsa. Och som en trevlig överraskning dyker det även upp släktingar i Sverige ... Fick ett mail från en syssling som jag träffade ett par gånger i orienteringssammanhang i min naiva ungdom. Minns att hon tipsade mig om discot på O-ringen. Det roliga med denna syssling är att hon precis läst ut PIHMA och hon är också författare och estardpoet! Kolla in Anna Rosjös hemsida här.

Kommentarer
Postat av: Svinto

coolt med sysslingen!

2008-12-20 @ 10:35:30
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: annalivet

Tänk vad vår stora jord kan krympa! Ballt.

2008-12-26 @ 18:52:38
URL: http://annalivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0