Att umgås med sin text



Jag tänkte ta sommarlov från skrivandet tills jag var tillbaka från Edinburgh
nu är jag tillbaka, men det känns som jag behöver mer ledighet
Fast jag är lite rädd för att ledigheten blir så lång
att jag aldrig hittar tillbaka

Tur att jag har en deadline den 15:e varje månad
(jag skickar en bit av mitt romanprojekt till min feed back-grupp Whirlwind of Words)
Jag vet att jag behöver typ 6 timmar för att fixa denna deadline
det kändes tungt tungt tungt tråkigt tråkigt tråkigt

Så jag bestämde mig för att umgås med min text
utan prestationsångest
Som när man träffar en gammal god vän
och det är okej att bara vara
Att inte behöva prestera något nytt
eller göra sig till
Att kunna andas samma luft
utan att prata

Så kändes det när jag tittade på min text
första kontakten på över två veckor
Jag skrev ingenting
men gick igenom tidigare kritik

Även om det är emot mina priniciper
att hålla på med finlir innan man är klar med själva storyn
kan det ibland vara förlösande att flytta på kommatecken
skita i att jag senare kanske kommer stryka just den paragrafen jag petar i

Jag vet inte om jag kommer att fixa min deadline
fast om jag missar den med några dagar gör det inget
(själva grunden är lagd, men jag behöver reda ut ett och annat, utveckla lösa anteckningar i marginalen,
göra texten redo för andras ögon)
huvudsaken är att jag kommer in i texten igen, att få igång tankarna ...
alla behöver en mjukstart efter semestern!



(Efter denna deadline funderar jag på att ta semester igen - tills nästa deadline i september ...
En kollega till mig rekomenderade 90 dagars uppehåll innan man börjar på andra utkastet/second draft ...
fast under de där 90 dagarna är det meningen att man ska ägna sig åt annat skrivande ...
inte sitta på puben kväll efter kväll ;=)

Kommentarer
Postat av: SvintoSara

Låter bra tycker jag, med paus! Jag tycker det känns som du alltid jobbar! :o) Men förstår vad du menar med at ta paus för länge, så kan det kännas. Vi håller på och röjer i lägisen så då är det annat jobb hela tiden och nu ska jag bada grisarna... Kram på dig sötnos, saknar dig hoppas vi ses snart!

2008-08-10 @ 20:54:58
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: SvintoSara

jo: gullig bild på dig också!

2008-08-10 @ 20:55:23
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: annalivet

jag ska ta och umgås med min gamla text också. jag måste vara världens lataste poet. men jag gillar däremot massor att pilla med kommatecken och sånt. kanske är det annorlunda när man skriver lyrik? tror det. eller så är man bara annorlunda. kram

2008-08-12 @ 00:30:44
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: SvintoSara

Hihi... Jag gillar listor :o) Kanske ska skapa en ny genre: "listpoesi"?

2008-08-15 @ 17:39:17
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Sandra Lang

Så himla intressant att höra hur du tänker om ditt jobb just precis nu.

2008-08-18 @ 10:45:08
URL: http://sandralang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0