Artist's date i Margate

En del av självstudiekurserna i kreativitet "Artist's way" och "Vein of Gold" av Julia Cameron består i att man ska "dejta" sig själv en gång i veckan genom att aktivt gå ut och göra något t ex se en utställning, gå på bio, fika med sig själv, gå till antikvariat, en vacker plats i naturen eller vad som helst som kan inspirera ens sinnen ...

Eftersom jag inte fick en enda jobbtid på bibblan denna veckan och hade skrivit som en galning i tre dagar på mitt nya romanprojekt bestämde jag mig för att åka på en minisemester och göra en rejäl "Artist's date" denna veckan. Min vän Kristen som är konstnär och tidigare bodde i Brighton (och är på väg att flytta tillbaka) hade sin första egna utställning med vernisage i torsdags. Vad hon visade var teckningar av Hare Krishna-anhängare som dansar och sjunger mantran. Men min favorit var en ko!



Det var mycket inspirerande att umgås med någon som är seriös vad det gäller skapandet, men skapar på ett annat sätt. Konstnärer och författare har mer gemensamt än vad man kan tro ... Bakom dessa teckningar ligger timmar av ensamhet och envishet. Kristen och jag tog en lång promenad på stranden och pratade om hur viktigt det är man tar sig själv och det man skapar på allvar. Att man ger skapandet tid och plats i sitt liv och inte faller för alla frestelser och distraktioner runt omkring ... Och precis som jag fick kämpa för att få ihop ett release-party när PIHMA släpptes, så fick Kristen kämpa för att organisera sin egen utställning!

Margate är en liten stad i Kent på engelska östkusten. Kristen visade mig sin studio med havsutsikt. Hyran är löjligt låg och hon har all tid i världen att skapa ... men hon tänker nu flytta tillbaka till Brighton för hon saknar "the action" precis som jag saknade "the action" när jag bodde i Nässjö. Behovet av att vistas i ett kreativt klimat är stort. Men stranden i Margate i sandig till skillnad från stenen i Brighton ... Man kan inte ha ALLT på en gång ... Det är det som är tjusningen med att byta miljö, man lär sig uppskatta olika saker och får nya intryck ...



KLICKA PÅ BILDERNA SÅ BLIR DE STORA!!!

Kommentarer
Postat av: Lotus

Vilket bibliotek jobbar du på? Och vad har du för färg på håret? =)

2008-04-13 @ 19:31:50
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: annalivet

jag tror stenhårt på att alla kulturella upplevelser gör att man blir mer kreativ i sitt skrivande. det spelar liksom ingen roll om det handlar om musik,film, teater, konst eller litteratur.

2008-04-13 @ 22:56:49
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Anonym

haha! Jag sa åt henne att om hon ser en rosahårig bibliotekarie så ska hon säga hej. Så det är anledningen till att jag frågade. =) KRAMAR!

2008-04-14 @ 09:35:49
Postat av: Lotus

Alltså, ovan stående kommentar är från mig. Sände ett brev med onico i idag! Så blir inte engelska posten galna och öppnar så borde det hela komma snart! KRAMAR!

2008-04-14 @ 17:19:49
Postat av: Ängeln

ja jo det är nog så man borde stänga av ibland. och visst förstorar man för att sälja men faktum är att det är mycket skit i världen. och jag är inte en bättre människa än att jag framkallar en del jag med. =)

kramar

2008-04-14 @ 20:51:42
URL: http://angelmedhorn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0