Morgonsidor

Eftersom jag fick två frågor om vad morgonsidor innebär...

Det kommer från boken "Artist's way" ("Öka din kreativitet") av Julia Cameron. En tolv veckors lång självstudie i kreativitet.

Morgonsidor steg för steg:

1. Placera valfri penna + valfritt anteckningsblock eller lösa papper bredvid sängen
(kollegieblock fungerar utmärkt, format A4 eller A5)
2. Ställ väckarklockan en halvtimme tidigare än du brukar
3. Hur sömndrucken du än är när du blir väckt sätt i gång och skriv!
4. Tänk inte, gå på första impulsen (kaotiskt virrvarr eller poetisk prosa spelar ingen roll)
5. Lyft inte handen förrän du har åtstadkommit 3 fyllda A4- eller 6 fyllda A5-sidor
6. Låt bli att läsa igenom efteråt
7. Efter 2-3 månader (eller kortare tid om nödvändigt) får du äntligen titta igenom vad du har skrivit
8. Använd överstrykningspennor i olika färger. En till att markera sånt du skulle kunna använda i ditt skrivande, en annan till att markera sånt som du behöver förändra i ditt eget liv

Att skriva morgonsidor behöver nödvändigtvis inte ha med skrivande att göra. Det är mer ett sätt att reda ut sina tankar och få reda på sina verkliga ambitioner och drömmar. Bli inte rädd om du upptäcker att du egentligen vill spela teater, sjunga i kör eller resa till Island. Genom att låta sidorna ligga får man ett underbart perspektiv, om man verkligen är ärlig mot sig själv och inte försöker kontrollera sina tankar kommer det undermedvetna fram. Det som verkligen brinner och betyder något...

Jag är medveten om att den här metoden kanske inte passar alla, men det är värt att pröva! (motargument mycket välkomna) Själv har jag skrivit morgonsidor i över ett år nu och när jag läser igenom var trejde månad kommer jag alltid fram till stora insikter om mig själv och mitt skrivande! T ex jag tjatade om att jag ville ha ett "artistnamn" (när jag gör poesiframträdanden) varje dag i tre månaders tid utan att jag var medveten om det. Till slut blev jag så trött på att läsa om mitt eget tjat att jag ställde mig på scen och presenterade mig som "Lou Ice". Först kändes det fånigt, men när jag väl hade prövat ett par gånger var det helt rätt...

p.s. Hittills har jag gett bort Artist's way i present till 3 pesoner och övertalat 2 personer att köpa den.
Av dessa 5 är det bara 1 som har tagit det på något slags allvar. Förlåt att jag tjatar, men Artist's way
förändrade mitt liv. Framförallt gav den mig självförtroende och fick mig att hålla humöret uppe även när jag mötte motgångar... Tror att nyckeln är att man inte behöver hänga upp sig på pratet om "Gud". d.s.

Kommentarer
Postat av: SARA

todiloo.. jag tog artists way på allvar, mycket djupt allvar tills jag kom till veckan då man inte får läsa... det gick lixom inte att planera in i mitt schema... men nu jobbar jag på det. ska göra om från början och verkligen göra den där läsfria veckan, det stpår ju tom i boken att man absolut itne ska hoppa över den... Im getting there... ganska sakta men ändå...

hoppas du ahr det bra sötnos, vi ska skaffa internet nu snart så att man kan vara uppkopplad lite emr, skicka mer av hjälten osv

2007-03-24 @ 13:26:32
Postat av: annalivet

du ska inte ge upp om mig lollo. jag är bara lite skeptisk och seg av mig. men det är bra att du tjatar. jag och lotta snackar om att skriva morgonsidor i berlin, och jag skrev faktiskt i fredags. så nån gång kanske jag är där?

lots of love

2007-03-24 @ 17:33:15
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: sara

snygg bild!

2007-03-25 @ 01:05:37
Postat av: jo

Baby.. du ser ut som en tjusigt ung patti smith på den där bilden ju.. fint.
tror jag hade behövt den där boken.. låter bra..(fyller år i september hihi.. näe men vart köper man den här hemma då?)

2007-03-26 @ 00:01:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0