Öppet brev till mamma och pappa

Hej!

 

Jag tror att de flesta som skriver blir blockerade om de tänker på att deras föräldrar ska läsa deras alster. Det finns de som har material tillräckligt för tre romaner i byrålådan, men gör aldrig någonting med det; för att de är rädda att låta texterna leva och bli lästa av andra.


När jag började skriva Punkinudstriell hårdrockare med attityd skrev jag utifrån hjärtat. Jag gick tillbaka till ett tillstånd jag befann mig i som sextonåring. En sextonåring som var otroligt naiv och inte visste något om vare sig alkohol eller killar. Men om jag hade skrivit om mina egna upplevelser skulle det ha blivit en oerhört tam och tafatt bok.

 

Därför uppfann jag AMANDA SVENSSON. Något av en karikatyr av en oerfaren tonåring i en skyddad värd. Amandas första fylla är inte min första fylla, Amandas första kyss är inte min första kyss, Amandas första sexuella upplevelse är inte min första sexuella upplevelse. Men det kunde ha varit det.


Kanske har jag omedvetet lånat vissa egenskaper från er i gestaltningen av Amandas föräldrar, Göran och Anettte, men precis som Amanda är de fiktiva figurer med starkt överdramatiserade drag. Jag hade ingen som helst avsikt att smutskasta mina egna föräldrar och jag hoppas att ni inte känner er träffade. Ni ska veta att ni är mycket bättre än de föräldrar som beskrivs i boken!

 

Mamma och pappa, ni är de första som håller ett exemplar av min roman i eran hand. Hoppas att ni känner er hedrade över detta privilegium. Alla andra som vill läsa kommer inte att kunna göra det förrän i september. Resten av böckerna ligger förvarade på lager och några kommer att skickas ut som recensionsexemplar.

 

Jag är fortfarande eran dotter och boken (som ni kanske håller på att läsa just nu) är tre års hårt arbete. Tre år av en hjärna som jobbat på högvarv med att skapa karaktärer och miljöer och situationer. Amanda skulle bli tacksam om ni tog henne på allvar, för den hon är; en egen unik person.


Visst förstår jag att vissa saker kanske sätter griller i skallen på er och att ni oroar er över vad tjocka släkten kommer att tycka. Men i det mediesamhälle vi lever i borde det inte vara några problem. Verkligheten överträffar ofta fiktionen ...


Igår sökte jag på Punkindustriell hårdrockare med attitydwww.google.se och det var en riktig kick att se att boken redan finns inlagd hos bokhandlarna på nätet. Nästan samma sak som att gå in i en affär och se sin bok på hyllan.

 

Det här har alltid varit min högsta önskan; att skriva en bok och få den publicerad. Jag vill passa på att tacka er för att ni är några av de personer som har gjort det möjligt. Om ni inte trots allt accepterat vad jag håller på med skulle det ha varit mycket svårare.

 

Tack för allt stöd.

 

Ni är verkligen ett par bra föräldrar och jag älskar er.

 

Kram från

 

Louise

 

p.s. Jag skulle aldrig ha kunnat skriva det här brevet när jag var nitton och vi hade våra värsta duster ..! d.s.


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag gick in på bokus och sökte. oh, vad jag njöt. och så stolt jag är! jag ser fram emot mitt egna ex med dedikation som du får skriva naturligtvis. och signera. oh! grattis grattis. din mor och far är priviligierade! grattis också till dem!

2007-06-05 @ 22:05:00
Postat av: lotus

det var alltså jag som gratulerade dig och dina päron ovan!

2007-06-05 @ 22:05:54
Postat av: Sara

Vilket fint brev!
En sådan dotter skulle man ha :oD

2007-06-05 @ 22:06:17
Postat av: lotus

distribuerats är rätt!

2007-06-06 @ 22:06:05
Postat av: Carl Hellberg

Hej Lollo,
Jag brukar aldrig länka pga att jag vill håla boken så "ren" som möjligt men för dig gjorde jag ett undantag. Kul att du läser, kom gärna med konstruktiv kritik om du har någon!
På återseende
//CH

2007-06-07 @ 10:40:37
URL: http://carlhellberg.blogg.se
Postat av: annalivet

nu närmar det sig. man blir ju riktigt pirrig. du är bara bäst darling. jag längtar som sjutton. och nu ska jag också googla. varma kramar från stockholm som har fått sommar på riktigt

2007-06-07 @ 22:33:53
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Bredeedel

I found your blog on google. I think your blog is the best :)

2008-11-12 @ 12:26:31
URL: http://www.enequist.dk/bredeedel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0