Motivationsövning

Medan jag väntar på att få hjälp med att skriva ut de 100 sidorna jobbar jag med kortare texter. Noveller och dikter eller idéer som blivit liggande. Det svåraste momentet i skrivprocessen (tycker jag) är när man har mottagit kritik och ska börja redigera ... Helt plötsligt är det mycket roligare att sopa golvet än att skriva!

Sara gav mig värdefulla kommentarer kring min novell "Prince House". Trots berömmet hon öste över mig kändes det motigt att behöva ändra en massa. Det var då jag tog fram den gamla


Paul Mckenna-övningen "The motivation switch".

1. Tänk på något som du verkligen skulle vilja känna dig motiverad att göra (skriva en dikt, redigera en novell, eller vad det nu är du håller på med)

2. Tänk tillbaka på en situation i ditt liv då du kände dig verkligt movtiverad - då du tog positiva beslut och gjorde slag i saken. (kanske du sökte till en skrivkurs, ringde upp någon som du var rädd att ringa etc.) I tanken, res tillbaka fullt ut till denna situation. Se vad du såg, hör vad du hörde och känn efter hur bra du kände dig.

3. Medan du går igenom detta minne, gör färgerna starkare, ljuden högre och känslorna intensivare. Säg "Kom igen nu!" med en så självsäker röst som möjligt.

4. Medan du upplever de här positiva känslorna, gnugga din tumme och ditt långfinger mot varandra (vilken hand kvittar) Från och med nu, varje gång du gnuggar tummen och långfingret mot varandra kommer du att återuppleva de här positiva känslorna.

5. Repetera steg 1-4 flera gånger, lägg till nya positiva bilder ända tills du känner dig supermotiverad bara genom att  gnugga fingrarna mot varandra.

6. Fortsätt att gnugga tummen mot långfingret och tänk på dikten du vill skriva, novellen du vill redigera eller vad det nu är du håller på med. Tänk dig att allt kommer att bli perfekt, precis som du vill. Se vad du ser, hör vad du hör och känn efter hur bra det känns att sätta igång och skriva!

Ge övningen en chans! Jag tyckte först att det var lite löjligt att sitta där och gnugga fingrarna, men efter en stund blev jag alldeles till mig och var bara tvungen att sätta igång. Och det gick bra och var tiktigt roligt att redigera.



Kommentarer
Postat av: annalivet

tål att testas. intressant. jag är så nyfiken på vad du författat. skicka gärna om du vill.
kramkram

2007-06-07 @ 22:36:27
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Odinagnete

Lots of great info, keep up the good work!

2009-06-18 @ 09:50:04
URL: http://odinagnete.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0