Karaktärsschema

Igår försökte jag lära känna mina karaktärer lite bättre. Jag utgick efter ett karaktärsschema från boken Novel writing -16 steps to success av Evan Marshall. Hittills har jag hela nio karaktärer, men det är för tidigt att avslöja vilka de är ... så jag tänkte att jag bjuder på mig själv istället!

 

Character Fact List


Name: Louise (Lollo, Lou, Loi, Lou-Ice, Luss, Lojsan, Laa-Laa) Halvardsson

Connection to main character: Hon är huvudpersonen

Story Goal: Skriva en roman på engelska, bli mer social, komma på vad hon vill

göra med sitt liv efter vistelsen i Thailand.

 

Gender: Hona

Age: 25

 

Apperance: Ser ut att vara yngre än hon är, ofta svartklädd

Height: 165 cm

Body Type: Smal, små bröst, saknar muskler

Hair Colour: Solblekt just nu, men i vanliga fall färgat rött

Eye colour: Brungrön

 

Mannerism: Har svårt för att möta blickar, pillar på sina armband och ringar.

Distinctive speech: Slänger in engelska ord när hon pratar svenska, bryter på svenska när hon pratar engelska.

 

Personality: Tystlåten, filosofisk, betraktare, tänkare, drömmare, opraktisk, konflikträdd, känslig, känslosam, självständig, disciplinerad, äventyrslysten, livsnjutare

 

Background: Växte upp i villa i Nässjö med mamma, pappa och lillebror Daniel. Spenderade mycket tid ensam med näsan i böcker och fantiserade ihop berättelser. Strulig tonårstid med utanförskap och ätstörningar. Revolterade genom att bli en del av Nässjös punkrock-scen och åkte på spelningar och festivaler. Gick samhäll-humanistiskt program på gymnasiet. Pluggade engelska tre månader på folkhögskola i Brighton. Flyttade sen dit och jobbade. Skrev boken Rock n roll suicide som hon aldrig skickade iväg. Gick skrivarlinjen med fortsättningstermin på Jakobbergs folkhögskola. Skrev boken Mötet med Malva som blev refuserad. I februari 2004 flyttade hon in hos pojkvännen i Brighton och påbörjade ungdomsromanen om Amanda. Aktiv inom Brightons poessicen och var med och bildade poesibandet The Writing Sisters Collective.

 

 

Personal life: Skriver romaner, dikter, brev, noveller och dagbok. Läser det samma. (Fast inte andras dagböcker!) Ger feed back på skrivarvänners texter. Håller på med performance poetry. Stort Guns N Roses-fan. Stort Lou Reed/Velvet Underground/Nico-fan. Lyssnar på rock, punk, goth och pshycadelisk musik. Intresseerad av sub- pop- och ungdomskultur. Mediterar och jobbar på sin spirituella sida. Hatar sport men gillar att simma och promenera. Före detta aktiv orienterare. Gillar natur&djur. Snackar om livet och dricker öl, vin eller whisky med kompisar. Klarar inte av small talk. Föredrar pubar framför klubbar.

 

Private life: Har varit tillsammans med Sky i fyra år, men har inga planer på giftemål eller familj. Just nu befinner de sig i Thailand där de har rest runt och hyr ett hus.

 

Work life: Drömmer om att kunna försörja sig på skrivandet. Hennes första roman Punkindustriell hårdrockare med attityd kommer att publiceras av förlaget Författarhuset i september.

 

Hon har även knegat på följande ställen: postterminal, campingplats, åtskilliga bibliotek, fritids, skolkök, café, pub, gothklubb, bok&pappershandel och jobbat som städerska, barnpasserska, svenskalärare och översättare.

 

Strength: Bra på att lyssna

 

Weakness: Dålig på att prata (om hon inte står på scen)

 

Secret: Har fortfarande tonårsångest, studieskräck och är livrädd för att bli vuxen

 

Detta om detta ... vem vill skriva en bok om mig? ;=)

 

p.s. Jag behöver även gå en kurs i hur man hanterar Word! Det blir svårare och svårare ju senare versioner man har. Jävla indrag! Jävla tabbar! d.s.


Kommentarer
Postat av: Elli

Hej vännen!
Det var varken igår vi hördes eller sågs! Pratade med mamma nyss och hon berättade att du höll på att få en bok utgiven och att du hade en blogg på nätet. Självklart var jag tvungen att gå in och titta och gratulera till utgivningen!!! Vad kul!!! Jag är stolt över att kunna säga att jag i mina barnaår umgåtts, tältat och tagit kvällsdopp med en riktig författare! Själv sitter jag i ett soligt Umeå och njuter av helgen. Har själv fått jobb på Norrbottens museum i Luleå som arkeolog/pedagog. Superkul! Anställningen håller i nuläget fram till sista oktober, med eventuell förlängning och jag ska gräva och guida turister på vår utgrävning i Kalix. Sköt om dig vännen och ett riktigt riktigt stort grattis ifrån mig!!!!!
Kramar

2007-06-16 @ 12:45:36
Postat av: annalivet

jag gillar karaktärs-schemat vännen. det var intressant, och så var det roligt att läsa om dig förståss. kanske skulle man prova på att ruta in sig själv? men jag är rädd att jag ska upptäcka hur platt jag är. suck. eller så kanske det blir tvärtom?

2007-06-16 @ 16:40:24
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: lollo

Man väljer ju själv vad man fyller i ... man kan både "underdriva" och "överdriva". Jag kände mig alldeles utmattad efteråt. Och jag tänkte usch vad tråkigt, man är ju ingen romanhjältinna precis. Men samtidigt får man lära känna sig själv lite bättre och tänka till över livet ... Det finns alltid intressanta sidor av en själv som kanske andra har lättare för att se ...

2007-06-17 @ 07:56:14
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: Daniel

Finns det ingen risk att man överanalyserar sig själv och liksom struntar i "live and let die"?

2007-06-17 @ 09:41:14
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: jo

Vad skönt att läsa den där beskrivningen och känna att den där personen gillar jag verkligen, en gestalt i en bok som jag skulle ta till mig, en vän som skulle vara en av de allra bästa någonsin som korsar ens livsbana... Tack för att du finns!

2007-06-17 @ 12:15:15
Postat av: Hermanmolly

What an awesome site.There certainly has been a lot of work gone into this.Congratulations for a job well done

2010-02-10 @ 10:39:42
URL: http://hermanmolly.blogspot.com
Postat av: Tess

Jag har nu startat upp Veckans blogg för vecka 6, hade varit super kul om du ville vara med :)

Det är sista dagen för att anmäla sig idag :)

http://killmee.net/category/pagaende.html

2010-02-10 @ 11:19:46
URL: http://killmee.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0