En kopp kaffe i Burma

Efter nitto dagar i Thailand

måste landet lämnas

och Visumet förnyas

 

Vi bestämde oss för Myanmar

som är mer känt

vid sitt tidigare namn

 

Och vad gör man inte

för att kunna säga

'jag drack kaffe i Burma'

 

Det blev en resa

på 3 dagar och 2 nätter

och detta var vad vi gjorde:

 

Åkte moped, båt och minivan

som vi delade med

tuggummi-tuggande muslimer

som jag misstog för doktorer

 

Regnet öste ner i gränsstaden Ranong

istället för bad i varma källor

blev det kall öl på The TV Bar

där TV-n var avstängd

och bordet var en apparat

 

Nästa morgon tog vi oss till en pir

och färdades över vattnet

i en avlång båt utan flytvästar

 

image41

 

Vi steg i land i Kawthoung

fick passet stämplat

blev utslussade till det nya landet

där kaffet smakade varm choklad

och barnen flockades kring oss

i hopp om mynt att stoppa i fickan


 

image42

 

Turen tillbaka var en kamp mot vågorna

i brist på flytvästar satt vi och tryckte

under tre stora paraplyer

bensinen tog slut och det blev bogsering

 

image43

 

Efter denna något gungiga färd

slängde vi oss lite stekt ris

och packade in oss i en minivan

med air-con som fick mig att frysa

för första gången sen i mars

 

I Suratthani hyrde vi billigt rum

gick på matmarknad

drack öl i hamnen

och minglade med andra

ryggsäcksbärare

 

Idag transporterade vi oss tillbaka till Koh Samui

med hjälp av moped, båt och moped

och för er som undrar lämnar jag landet

och 'kommer hem' igen

den 17 augusti.


Kommentarer
Postat av: el-svin-tå

snygga bilder, din lilla fotograf!!! snyggt ord även: ryggsäcksbärare
hoppas allt är bra! många pussar och kramar
(det var nåt mer jag skulle säga men jag kommer inte ihåg vad)

2007-06-28 @ 16:37:20
Postat av: annalivet

håller med föregående skrivare. spännande att läsa om din resa. fin form på prosadikten tycker jag. här hemma bara regnar det. jag har påbörjat ett brev till dig på flortunt brevpapper från berlin.
kramkram

2007-06-28 @ 22:33:46
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: saja

tja. har lagt upp bilder nu. gå genast å titta!!!!!

2007-06-29 @ 14:42:37
Postat av: Din mamma

Det var tur att jag inte var med på båtturen, och att jag inte viste att du var med. Då skulle jag blivit jätteorolig. Annars var det trevlig läsning och fina bilder.

2007-06-29 @ 17:12:47
Postat av: annalivet

det har utvecklat sig till en solig kväll här i stockholm och brevet är klart. lägger på det på väg till kvällens hiphop-konsert. hoppas allt är finemang i thailand. kramkram

2007-06-30 @ 19:11:04
URL: http://annalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0