Språk-splittrad

image53 image54

Jag har nu skrivit en första version av inledningen till mitt nya experiment. Ett experiment som är en modern roman på engelska. Och jag känner att jag vill ha ögon på texten ... andras ögon ...

Frågan är ... engelska eller svenska ögon? Fördelen med svenska ögon är att de kan koncentrera sig på själva berättelsen utan att behöva gå in och peta i språket ... Om jag ber engelska ögon kanske de hänger upp sig för mycket på grammatiska fel istället för att ge feed back på handlingen ... Och det är just händelseförloppet och karaktärerna som är viktigast när man skriver en första version av en bok ... Kasta om meningar och fundera över ordval kan man göra sen.

Fast jag känner mig ändå splittrad ... samma problem jag hade när jag bodde i Brighton fast tvärtom ... då skrev jag Punkindustriell hårdrockare med attityd på svenska och hade bara engelska skrivgrupper runt omkring mig ... Nu skriver jag experimentet på engelska och kommer att spendera en stor del av hösten i Sverige där jag bara kommer ha svenska skrivgrupper runt omkring mig ...

När jag skrev PIHMA hade jag lyxen att få kritik via e-mail från Anna, Gisela, Lotta och Sara ... Jag tror inte att mina skrivarvänner i Brighton har samma tid och ork att läsa och ge feed-back på mina texter. Det finns en grupp som träffas en gång i månaden som heter 'Brighton Novelists', men det är mycket lättare att diskutera text när man träffas personligen ... Dessutom är 90% av mina kontakter i Brighton poeter eller performance artists.

Så jag vet inte hur jag ska lösa det här med feed-back ... Kanske borde jag starta en blogg på engelska och därigenom få kontakter? Eller är det någon som läser detta inlägg som är villig att hjälpa mig? Jag föredrar ett ärligt "tyvärr jag har inte tid" framför någon som lovar att läsa och sen drar sig ur. Jag har redan skickat inledningen till Sara och bett henne ta en snabb titt ... hoppas det är okej ... Annars får jag vänta och gå med i 'Brighton Novelists' när jag förhoppningsvis flyttar tillbaka dit ... who knows! ;=)




Kommentarer
Postat av: Sara

fina flaggor. svår fråga. tack för att jag fått äran att läsa! ska bli mycket spännande. jag kommer iaf inte ge några kommentarer på engelskan. jag vet inte riktigt hur du skall göra, kanske kan det fungera bra med nån engelsk nätkontakt... men jag tror även att en engelskvinna har svårt att inte kommentera på språket när det är ens eget språk...(så känner ju jag kanske vänta lite till senare då språket har mer betydelse? men en nätkontakt kan ju även vara bra eftersom man inte är vänner och lättare kan säga vad man tycker, men man måste ju hitta någon som ger BRA kritik, givande kritik, också...det är ju det viktigaste egentligen... kanske två engelsktalande läsare och två svensktalande? svensktalande engelskvinnor? hihi
puss och kram snygging

2007-07-21 @ 12:07:54
Postat av: sara

hej igen. nu har jag läst! spännande! har skrivit första intrycken men skall läsa igen och skriva ner litet mer. förstås älskar jag miljön, undrar hur den ter sig för någon som inte varit där? svårt för mig att säga om man hänger med på samma sätt då men himla kul att miljön existerar i verkligheten.
g har gått vidare till sista uttagningen på polisen, vi får hålla tummarna! jag har köpt en sagobok med SVENSKA alfabetet till katelyn, jättefin är den. kul med de svenska bokstäverna samt se skillnader och likheter mellan språken! nu ska jag vila lite för det är hett och det tar på krafterna att ramadana
kraaaam

2007-07-21 @ 17:23:24
Postat av: Linda

Hej Lollo!
Delurking at last :-D
Ja du... Det där med engelskan... Bra hjälp finns att få på CompuServe, förstås. Annars kan jag alltid försöka hjälpa till själv, om du vill? Det vore både roligt och nyttigt. Jag är ju ingen svensktalande engelskvinna -- mer en engelsktalande svenskvinna... Men det kanke är hugget som stucket?
Som merit kan jag nämna att jag redan hjälper en engelsk kille med hans roman. Och så har jag ju, icke att förglömma, vissa erfarenheter själv på området :-)
Säg bara till!
Kram!
Linda G

2007-07-21 @ 22:34:19
URL: http://govik.blogspot.com
Postat av: lollo

Dear Sara and Linda,
Tack för erat stöd! Jag är nog lite feg när det kommer till engelska ögon, men jag ska fundera i ett par dagar. Sen kanske jag blir modig nog att fråga efter hjälp på MySpace och Facebook. Och ska även skicka ut ett gruppmail till alla mina kontakter i Brighton. Men självklart vill jag ha någon som är seriös och jag vill också att det ska bli ett utbyte, eftersom jag själv lär mig mycket av att kommentera andras texter. På återseende!

2007-07-22 @ 11:08:06
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: Sara

Jag vet ditt lyckonummer (9789189390638), vet du mitt? :o)

2007-07-22 @ 22:46:11
Postat av: annalivet

jag är nyfiken och vill gärna läsa, men jag tror mina engelskakunskaper är för bristfälliga för annat än glada tillrop och sånt.
nu drar jag till lesbos och frotterar mig sapfos ande och en massa ouzo. vi hörs snart igen darling.

2007-07-25 @ 00:51:45
URL: http://annalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0