A short story...

Nu är första versionen klar... av min novell med arbetsnamnet "Vision", men jag tror att den kommer att få titeln "Painted into place" (För Saras intresse: 9,5 sidor, Times New Roman 12pt, 1,5 radavstånd, 3880 ord, 20062 tecken med blanksteg)

Novell är en av de svåraste grejerna att skriva tycker jag. I en roman får man lov att babbla på och vika av från ämnet ibland, i en dikt måste man koncentrera sig och satsa på en eller ett fåtal bilder, medan novell är något mitt i mellan... Nån som håller med? Är i alla fall kul att testa olika former utan att känna någon press.

Jag gick till väga så här:

*Jag fick en idé när jag satt på puben en eftermiddag i oktober med två kreativa människor som festar mer än dom skapar. Delvis kombinerade jag den idén med en novelltävling på temat "Vision". Deadline var 15 jan och jag missade den, men bestämde mig för att skriva novellen ändå

*Jag började med att vildskriva i en timma om allt som hade med mitt ämne/min idé att göra. Sen skrev jag av lösa anteckningar jag gjort tidigare och samlade ihop allt kladd och satte mig på en pub och försökte göra en slags struktur, försökte skapa en slags tråd. (Som vanligt har jag svårast för att knyta ihop det på slutet)

*Efter pubbesöket (lime&soda-ingen alkohol this time, mest för att spara pengar!) gav jag mig på att försöka skriva novellen från början till slut. På 2 timmar kom jag halvvägs och skrev klart ett par dagar efter på ungefär 2 timmar till.

*Skrev ut och läste igenom på bussen till och från jobbet och ikväll har jag fyllt i detaljer och flyttat runt meningar i ett par timmar. Nu har jag alltså en första version som jag är nöjd med!

Ska låta novellen ligga i en vecka och sen putsa upp den och försöka hitta någon lämplig tävling eller tidning jag kan skicka den till. Jag har många gånger förut försökt få noveller publicerade både på svenska och engelska och blivit refuserad varje gång. Men det gäller att ALDRIG GE UPP och det är en SEGER ATT FÅ NÅGOT KLART OCH SKICKA IVÄG DET!

Kommentarer
Postat av: Svinto

Du är snabb du!
Vad spännande det låter!
Hoppas du hittar något bra ställe att skicka den. Men det dyker ju alltid upp.
Ja, det måste vara härligt att slutföra ett arbete, största utmaningen lixom. Dags att sova!
Många kramar till författarinnan!

2007-01-23 @ 02:36:32
Postat av: Sara

Jag har ingen aning av vad som egentlgien menas med korrläsning, tror jag fick det från Å och dem när jag skulle läsa för dem... men det är ett fult fult ord... det har du rätt i :oD men jag visste inte vad jag skulle använda för ord annars. Vet du något bättre? I så fall kan du ju stryka över det fula och sätta dit det :oD HAHA, nej men gärna ett annat ord, jag är nog för trött för att komma på nåt nu... läsarförslag, läsarkritik, bla bla bla nej det kommer inget ord

tack för alla detaljer och siffror i dagboksinlägget. you know I love it. älskar det lite för mycket ibland så t.ex. årtalen på sida 1 (2?) är EJ rätta utan skall TAS BORT, DE ÄR HELT FEL SÅ GLÖM DEM.

okej. NU ska jag verkligen sova, tack för komplimangerna du vet man lever för dem. lite. när man har dåligt skrivarförtroende. äsch svammelk

2007-01-23 @ 02:41:46
Postat av: annalivet

det är bra att ha lite noveller på lut, alltid dyker det upp tävlingar och då är det fint att välja och vraka bland sina alster. sen skicka iväg lämplig liksom. själv har jag svårt att skriva något som är längre än tre rader. och det är helt sant. måste ha en färdig rubrik eller ett givet tema. har skrivit minst 1000 noveller som aldrig blivit klara. får en början som känns spännande och sen dör allt. (efter typ tre rader.)

2007-01-23 @ 21:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0