Omdömen från bibliotekstjänst - hurra, hurra!

Halvardsson, Louise. Punkindustriell hårdrockare med attityd. Författarhuset. 294 s. Inbunden. 15 år och uppåt. ÄVEN VUXEN.

"Louise Halvardsson ger en bit av sig själv och sin barndomsstad Nässjö i sin debutroman. Det är en stark skildring om uppror och ungdomars vardag. Amanda berättar om sig själv både i brevform och prosatext. Handlingen utspelar sig under hela hennes gymnasietid. Hon skriver om sin önskan att sexdebutera, om att dricka sig redlöst berusad och om bantning och självdestruktivitet. Det är en bok om identitet och om att vara synlig och om hur punkstil är ett sätt att bli det. I texten märker man att författarinnan också skriver poesi; ibland glider texten mot det lyriska hållet. De rika beskrivningarna gör berättelsen levande. Språket är också lättläst och flyter bra, vilket gör att jag läser och hela tiden vill vända sida. Boken är autentisk, ibland lite väl när den ymnigt beskriver baksmälla, kroppsfunderingar och skärsår, men det är just det som jag tror berör läsare och då kanske framförallt tonårstjejer."-
Anna-Karin Lindh Hedin.

"Varje generation måste göra det ? och på sitt sätt. Den inre resan för att bryta sig loss. Och varje människa måste vandra erfarenhetens väg för att finna sig själv och upptäcka sin värld." Raderna från bokens baksida speglar på ett djupare plan dess innehåll som kretsar kring berättarjaget Amanda och de livsbetraktelser hon i brevform skriver till den äldre och mer erfarna väninnan Kim, vars liv också sammanflätas med hennes eget. Inledningsvis är Amanda okysst och oerfaren vad gäller sprit och sex, något som dock inte är fallet när hon med toppbetyg tar studenten tre år senare. I denna välskrivna bok beskrivs träffsäkert den sårbarhet och osäkerhet som kan döljas bakom en utmanande fasad. Bokens nutidsrealism skildrar en ungdomskultur som med sin provocerande framtoning knappast kan ha gått omärkt förbi. I sin blogg skriver debutförfattaren att Amanda skulle bli tacksam om vi tar henne på allvar för den hon är: en egen unik person, och dessa rader får målgruppen äldre tonåringar men även vuxna att manas till eftertanke."- Elisabeth Frank.


Hoppas det är okej att publicera detta på bloggen, om inte säg bara till!

Kommentarer
Postat av: SvintoSara

Hääärligt! Gud vad bra! Läste lite av det på författarhusets hemsida av en slump igår, men jäklar vad kul att de gillade boken. Eller vad skulle de annars göra :oD Du är bäst darling! Och jag har kommit in idag på båda de kurser jag ville, det jag ville helst av allt. JihOoO!

2007-08-09 @ 14:52:52
Postat av: SvintoSara

Det viktigaste som finns är ju att få bra recensioner, det är ju det som gör att folk ger boken en chans och själva upptäcker hur bra den är!! Kram igen!!!

2007-08-09 @ 19:52:35
Postat av: Jo

Grattis! vilka superba bra recenssioner.. bra bra att få sånt från bibliotekstjänst! Du är så värd det!
PS. Bebisen kommer på måndag... tänk på oss då!
KRAM

2007-08-09 @ 21:38:50
URL: http://yopapirat.blogg.se
Postat av: nilla

Vilken bra kritik du fått på boken. Vill få läsa den nu också... Sorry att jag inte hört av mig på länge. Ska skriva ett mail..PUSS

2007-08-09 @ 22:36:04
Postat av: annalivet

stark skildring... välskriven... sug åt dig och känn hur jävla duktig du är darling. superduper-coolt lollo. längtar efter att hålla boken i min hand på riktigt. stor kram!

2007-08-09 @ 22:54:58
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: lotus

VÄRLDENS BÄSTA DU! GRATTIS, och jag instämmer med annalivet om att det ska bli så SATANS spännande att läsa boken, ha den i sin hand!

2007-08-10 @ 12:14:36
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: SvintoSara

Jo jag känner till det där med att Jönköping kallas så men märker man av det då man är där? *skrämmande* :oD

2007-08-10 @ 13:09:20
Postat av: Daniel

Svinto>>> Vadå? Vad har det att göra med detta inlägget? Är det jag som inte fattar?

2007-08-11 @ 17:35:49
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: SvintoSara

Daniel ---> du är inte förvirrad, jag svarar på nåt Loi förklarat för mig på annat ställe. Om att det är många kristna i J-köping...

2007-08-12 @ 15:46:33
Postat av: Johanna Wistrand

Grattis Lollo till de positiva recensionerna!
Johanna

2007-08-13 @ 21:53:06
URL: http://www.forfattarcoachen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0