Hur det hela började...

Både Sara & Jo har frågat hur jag gjorde, hur jag började skriva på den här boken om Amanda...

I korthet:

Jag försökte skriva en bok som hette "Det är livet som är skolan" lite löst baserat på min första tid i England (Goldstone Villas) Men det blev för moraliskt och tråkigt så...

Jag plockade upp en novell som hade fått bra kritik när jag gick på Jakan. En novell jag skrev till en tävling på temat "Nära ögat", som handlade om en osäker gymnasietjej som ville pierca sig, men killen som skulle göra det tyckte inte att det var en bra idé. Jag blev nyfiken på vad som hände nästa dag, om tjejen och killen träffades igen, men jag ville inte skriva en klassisk kärlekshistoria så jag gjorde om killen (Sid) till en tjej (Kim). Och det blev snarare en vänskapshistoria, om förebilder och identitet.

I stort sett skrev jag boken i kronologisk ordning, hela tiden efter tesen "undrar vad som hände nästa dag/vecka/månad". Under ett års tid skrev jag c:a 3 kortkorta kapitel (5 sidor sammanlagt) i veckan som jag mailade till Anna och Gisela och efter ett år hade jag en första version...

Och efter ett år med omskrivningar hade jag ett färdigt manus.

and the rest is history! ;)

Mitt tips till alla som vill skriva en roman: sätt upp korta delmål: ett kapitel, eller ett visst antal sidor per vecka, skriv, bara skriv, fixa till det kan man göra senare...

Jag hade aldrig klarat mig utan stöd från alla underbara vänner!!!

Kommentarer
Postat av: låtta

jag ska sända dig kommentarer på texten du skickade i veckan. jag skriver nämligen som en galning på min uppsats nu (uuuuuusch) och behöver verkligen annat. och ja, jag ändrade "luta" till "lura". paradoxalt nog kändes det mer ärligt så.

2006-10-23 @ 07:56:34
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: annalivet

you are the QUEEN!

2006-10-23 @ 22:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0