? dagar kvar

"A PIECE OF ART IS NEVER FINISHED, ONLY ABANDONED" var det nån som sa...

Igår insåg jag att jag aldrig kommer att bli KLAR, men jag är redo att ÖVERGE Amanda nu. Och för att kunna gå vidare med mitt LIV måste jag skicka iväg mitt bearbetade manus NU, även om jag fick på mig till 1 dec.

Så fort jag får de sista kommentarerna på slutet av Anna och tagit till mig dem, ska jag skicka iväg. Förhoppningsvis senast söndag. (men känn dig inte pressad Anna, du har hjälpt mig tillräckligt;) om du inte hinner är det lugnt, lovar)

Igår satte jag ihop de 6 olika delarna till ett dokument och gjorde stavningskontroll. Jag orkade inte peta något mera. Istället fick jag en otrolig städmani. (insåg att jag inte har dammsugit mitt rum sen sara skulle komma i slutet av augusti, ups!) Jag samlade alla mina utskrifter och anteckningar och block som har att göra med Amanda i en kartong som jag ställde i garderoben.

Jag vill vidare! Så ikväll ska jag gå på en poesi/öppen scen-kväll och framföra två dikter: "Summer Solstice" & "Ode to a skull-shaped maracas".

Bara en fråga till SPRÅKPOLISEN:
skriver man: min kavaljer eller min kavaljér eller min kavaljé eller annat? (sån man går med på bal alltså)
skriver man: deras kavaljeer eller deras kavaljéer eller annat?

Tack och hej så länge...

Kommentarer
Postat av: Språkpolisen

Enligt min ordbok så heter det "kavaljer" alltså borde det bli "min kavaljer"

Sen heter det "deras kavaljerer" och "den kavaljeren" men det verkar kunna heta "den kavaljern också"

Till skillnad från t.ex. ordet idé så har inte kavaljer en egen utskriven accent, antingen eftersom idé utan accent har annan betydelse.

2006-10-30 @ 19:34:11
Postat av: annalivet

jag håller med ovanstående språkpolis. nu fick man ju eld i arslet. men jag hör av mig snart, snart. skulle vara kul att få läsa något av lollos på english.

2006-10-30 @ 21:52:18
Postat av: annalivet

you got mail...

2006-10-30 @ 23:03:08
Postat av: lotus

det är så roligt att vara språkpolis! HOHOOOO! att polisa lite ihop och att starta krig ibland. japp.

2006-10-31 @ 16:32:37
URL: http://kreckla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0