Hål eller brev? Hjälp!

 

Hello everybody! Jag behöver hjälp. Ett genomgående drag i boken är små barndomsglimtar från Amandas tidigare skoldagar. Jag vet inte om jag ska ha dem som tankar ("Hål") eller som brev. Vad tycker ni?

______________________________________________________________________________________

(Ny version)

Hål

 Det går inget bra att skriva brev. Varken till mig själv eller andra. För att gå vidare måste jag skriva mig bort, bort från det förflutna. Varenda svek och varenda syrlig kommentar genom min uppväxt sköt hål i mig. Jag saknade skottsäker väst.

*

Vi var tvungna att gå på led till simhallen. Josefin och Sandra gick hand i hand med sina killar. Jag gick med Erika. Fast hon släppte min hand så fort fröken inte tittade. Det duggregnade på mina gummistövlar. Alla andra tjejer hade svarta skor med blanka spännen.

____________________________________________________________________________________

 (ORIGINALVERSION: BREV)

Hej Kim           

Vi var tvungna att gå på led till simhallen. Man kan ju tro att vi är kvar på lågstadiet. Josefin och Sandra gick hand i hand med sina pojkvänner. Jag gick med Erika så klart. Fast hon släppte min hand så fort fröken inte tittade. Det duggregnade på mina gummistövlar. Alla andra tjejer har svarta skor med blanka spännen.

Hälsningar Adnama

 

_____________________________________________________________________________________________
Så här säger förläggaren:

"Sen så saknar jag lilla Amandas brev till Kim. Det var inte så dumt att låta den lilla Amandas upplevelser och tankar studsa mot nuets verklighet. Man känner då att det inte är särskilt många år från den oskyldigt blåögda, undrande flickan och den Amanda som måste bryta sig ut ur skalet och ut och testa verkligheten."

Så här tänker jag:

Jag tyckte att det var för svårt att placera Amandas brev till Kim i tiden och språket kändes inte trovärdigt. På något sätt är det ärligare och enklare att bara ha barndomsminnena som tankar, saker Amanda tänker tillbaka på. (men det är tydligt att hon skriver ner det som en dagbok på svenskalektionerna istället för att följa uppgiften att skriva brev till sig själv) Gillar också att bygga på temat "Hål" eftersom det kommer igen i slutet.

Kommentarer
Postat av: annalivet

att skriva dagbok är väl att skriva ett slags brev till sig själv? brev eller hål? jag gillar bägge på olika sätt. breven är fina och oskyldiga. mötet med den lilla och oskyldiga amanda som förläggaren säger. hålen blir djupare. man kan både möta amanda nu och då. hon kan tillåtas reflektera mer moget. men tänk på att inte göra henne för brådmogen och insiktsfull i språket bara. och att det knyts ihop mot slutet blir ju snyggt.

2006-11-20 @ 22:50:50
Postat av: Sara

Jag tycker den senare versionen blev bättre, exempelt som du gav var som anna sa djupare, jag tycker även det är snyggare med den inledningen. man förstår ju att det är brev, snyggare om det heter hål. dessutom så har jag många ggr kommenterat trovädigheten om breven skrevs då hon var yngre... med språket och så.... ja men vilka brev är skrivna förr och nu, hur kunde hon skriva brev. är dock lite rädd för att säga min åsikt nu msåte jag erkänna :o/, rädda tt jag missuppfattat någonting igen.

gör det du känner är bäst, du behöver ju itne lyda förläggarens alla råd.om han itne säger att du msåte det.

jag tycker iaf det ska vara hålen

2006-11-21 @ 14:05:25
Postat av: Sara

glömde skrtiva klart meningen: hur hon kunde skriva brev som passar så bra in med vad som händer i kapitlena nu, skrivit dem tidigare och sedan passar livet in lixom....

2006-11-21 @ 14:06:19
Postat av: Daniel

Jag tycker om båda, men brevet väger över lite. Svårt, men båda passar bra!

2006-11-22 @ 14:25:12
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: lotus

brev brev ingen protest. jag håller med förläggaren. jag vill behålla lilla amanda, för hon finns ju liksom, och det blir mer helt så!

2006-11-23 @ 21:53:55
URL: http://kreckla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0